Hoi Theo,
Van niets naar iets naar too much. Hier idem eigenlijk. Volgens mij hebben we hetzelfde klimaat. Alhoewel ik de extremen wel zie toenemen. Of niks, of te veel. Haast nooit meer een mals regentje. En veel te vaak harde wind, ook in de zomer. Was dit ‘vroeger’ ook zo?? Ik herinner me wel eind jaren 80, toen de zomers verregend en hartstikke koud waren (12 graden overdag en alsmaar regen dus). In de jaren 90 was het wisselend. Een enkele warme zomer, maar doorgaans vrij nat. Vanaf 2000 begonnen de extremen. Of te droog, of te nat. Of de ene maand niks en de andere te veel. Extremen dus. Horen eigenlijk bij een landklimaat,- zouden we die kant op gaan?
Mike
Mike schreef:
>
> Hoi Theo,
> Van niets naar iets naar too much. Hier idem eigenlijk.
> Volgens mij hebben we hetzelfde klimaat. Alhoewel ik de
> extremen wel zie toenemen. Of niks, of te veel. Haast nooit
> meer een mals regentje. En veel te vaak harde wind, ook in de
> zomer. Was dit ‘vroeger’ ook zo?? Ik herinner me wel eind
> jaren 80, toen de zomers verregend en hartstikke koud waren
> (12 graden overdag en alsmaar regen dus). In de jaren 90 was
> het wisselend. Een enkele warme zomer, maar doorgaans vrij
> nat. Vanaf 2000 begonnen de extremen. Of te droog, of te nat.
> Of de ene maand niks en de andere te veel. Extremen dus.
> Horen eigenlijk bij een landklimaat,- zouden we die kant op
> gaan?
> Mike
Ja, best wel veel extremen, Mike,
Maar als het zo warm blijft, vind ik toch fijner dan die koude zomers soms van weleer.
Dat was triest.
Dan maar eens een zomerstormpje of hoosweer, daar komen we wel weer door.
Succes met je mooie tuin!
De Rudbeckia's en Phloxen doen het met al deze regen geweldig, hier.
Met vr groet, Theo.
Ik niet Paula,
maar kijk eens wat mijn achterneef's Leo Beekema's koeien is overkomen:
Door blikseminslag
Een andere achterneef Erik Brouwer bedrijfspand, schoorsteen erafgeknald:(
En deze vakantiewoning; door blikseminslag kan 't als verloren beschouwd worden. De bewoners hebben het overleefd en kwamen met de schrik vrij.
Wil je weten hoe die bliksem en 161mm hier op 8.8.08 naar beneden kwamen?
Klik hierop:
http://www.youtube.com/TheoMKiewiet
Bijna iedereen hier in het dorp heeft schade of de stoppen doorgeslagen, de kabeltv/pc/telefoon is er 2 dagen uitgeweest voordat alle verwoeste schakelkasten weer gerepareerd waren.
En nog meer niet te geloven dingen zijn er gebeurd….
Een geluk bij dit alles was dat er geen persoonlijk letsel was.
Met vr Groet, theo.
Wat ik vooral op vallend vind is: DROOG.
Nu heeft het wel even flink geplensd maar de laatste 2 jaar sta ik toch echt te sproeien als een bezetene om alle planten aan de groei te houden.
En die wind, inderdaad. Dat is hier in de zomer ook niet echt gewoon. Normaal gesproken valt het hier altijd stil om een uur of vier 's middags. Nu waait het gewoon door, maakt niet uit.
Ik zie het ook aan de tuinboeken uit de 80-er jaren. Die haalden ws. hun bloei-info weer uit boeken uit de zestig en zeventiger jaren. Die kloppen gewoon echt niet meer. Wat vroeger begin juni bloeide, bloeit nu vrijwel altijd 2 weken eerder.
Misschien is die stijging van temperatuur ook wel sterker aan de kust, ik kan me voorstellen dat meer landinwaarts de winter nog meespeelt. Hier kun je rustig vorstgevoeligen tot -8 neerzetten. Tot er een elfstedenwinter komt heb je er plezier van. (kan zomaar 15-20 jaar zijn :-))
Ik vraag me ook weleens af waarom de nazomerbloeiers zo'n enorme populariteit genieten. Het antwoord is (denk ik) vrij simpel. Het zijn geen nazomerbloeiers meer, het zijn hoogzomerbloeiers geworden. Ik verbaas me ieder jaar weer over de “herfstanemoon” die gewoon eind juli al volop bloeit.
Gr. Margriet.
tjeetje wat een ellende op die foto's, dan mag ik geheel niet klagen in de polder, wel regen maar niet in die mate hetzelfde geldt voor de droogte. wel veel wind (ik heb altijd wind tegen op de fiets, om gek van te worden) en ik vraag me af of blikseminslagen in de jaren 80 en 90 ook zo vaak voorkwamen. Ik hoor of lees dit toch wel vaak tegenwoordig, ik ben zelf als de dood voor bliksem daar ik als kind veel bij oma was die resoluut alle stekkers eruit trok en kaarsjes brandde als t bliksemde en dat blijft je bij. Maar extremen of niet we hebben t er maar mee te doen en inderdaad het lijkt alsof planten steeds eerder in bloei komen en meer bloeiherhalingen: vinca minor bloeit weer evenals rododendrons, geraniums die normaal in mei/juni bloeien gaan gewoon voor de derde ronde, rozen die in t blad blijven t jaar rond (heb ik afgelopen jaar gehad met engelse rozen die bleven maar bloeien ondanks dat ik vanaf september geen bloemen meer verwijder om de planten rust te geven) ik noem t gekkigheid maar de planten doen t er niet minder om dus wie ben ik om te klagen.
wel fijn dit jaar is het wegblijven van de bladluizen, ws door de forse wind, ik weet niet waar ze heen waaien maar ik ben er blij mee.
groet janet
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?