Determinatie

• Mike

Hoi,

Ik heb hier twee planten, waarvan ik de naam maar niet kan vinden. Misschien weten jullie raad.

Nummer 1:

Nummer 2:

Ze staan prachtig te bloeien in de zomerborder en ik zou het geweldig vinden als de kindjes ook een naam hebben….

Mike

• paula

Die hebben ze vast. Helaas weet ik ze niet. ;)

Paula

• Katinka

Eerste lijkt heel sterk op een centaurea, tweede mag een ander raden :D:D.

• carin

De eerste lijkt me vernonia crinita, de tweede doet me wel ergens aan denken, maar de naam is me ontschoten. Carin

• Mike

Geweldig Carin! Even gegoogled en dat is 'm. Erg leuk dat ik eindelijke een naam heb voor deze beauty. Bedankt.

Nr. 2 blijft een raadsel voorlopig…

Mike

• Margriet

Is nummer 2 misschien een Commelina-soort? Die bloeien juist nu volop. Hier bloeit de Commelina coelestis op het moment, dat is deze niet maar hij heeft wel “familietrekjes”.

Gr. Margriet.

(en van die Vernonia wil ik zaadjes :-), ik dacht trouwens op het eerste gezicht dat het Centaurea “Caramia” was, lijkt er sprekend op.)

• carin

Mike, inmiddels is me te binnen geschoten waar je blauwe bloem me aan doet denken: de clerodendrum ugandense. Dat is een blauwbloeiende kuipplant en die zal het wel niet zijn, maar misschien is het een familielid hiervan? Carin

• Mike

Geweldig Carin! Goh, wat ben je goed in determineren. De plant heet voluit Clerodendrum myricoides. Mijn dank is groot!

Mike

• Marian

Is de eerste geen aster-soort?

• carin

Geen dank, ik heb gewoon een goed geheugen voor planten en hun opvallende kenmerken. De namen erbij onthouden is meestal het moeilijkste. Carin