ecostyle endiverse

• mw.lutetia

afgelopen 2 maanden heb ik oa mijn passiebloemen-meer dan 25 soorten-behandeld met plantschoon van ecostyle.wat een ramp.meer dan 7 planten zijn inmiddels zeer dood;een aantal andere is licht tot zeer zwaar beschadigd;vandaag vond ik er weer eentje die na lange tijd van hangen en wurgen het loodje heeft gelegd.natuurlijk heb ik contact met ecostyle opgenomen;hun reactie is tot nu toe zeer onbevredigend.

ik geniet van mijn tuin en in het bijzonder van mijn jonge katjes;uit het nest van 5 heb ik nog een mooi getekend zwart katertje over;al jaren lang wilde ik weer eens een jong rood poesje-vrouwtje-maar aangezien de moederpoes al ruim 9 jaar oud is,zou dit alleen kunnen lukken als ik bij het bestaande nest een jong zou laten onderduiken;vorige week dinsdag vond ik een prachtig rood poesje via internet;het is helemaal geaccepteerd;spelen dat die twee doen,en natuurlijk breken ze de tent binnen en buiten af.

ik heb mijn agapanthus altijd zomer en winter buiten staan;begin juli kwamen de eerste blaadjes boven;die zijn nu zo'n 15 cm hoog;schiet niet echt op.ik laat haar komende week door mijn tuinman uitgraven en in een pot zetten;ze heeft pas eenmaal met een steel gebloeid.

de crinumxpowlii heeft zijn eerste steel met 13 bloemen gehad;vorig jaar had ik 6 stengels met bloemen.

de weigela bloeit voor de tweede keer.

de campsis die nu voor het negende jaar staat,heeft weer geen knoppen gemaakt-tot nu toe-. hebben jullie al jonge egeltjes gezien of gehoord? goede zondag toegewenst!luut

• veralie

Ik had twee passiflora geplant, 1 1/2 meter van elkaar, zelfde omstandigheden, één heeft er, na aanvankelijk een goede start het loodje gelegd. Geen eco-style-produkt daarbij gebruikt, zelf goede ervaringen met hun produkten. Jammer dat hun reactie onbevredigend is.

Gelukkig heb je nog genoeg om van te genieten! Moet ik mezelf ook elke keer voorhouden, met een buurman die mij dat onmogelijk wil maken. Mijn zelf gezaaide pelargoniums bloeien volop en dat terwijl ik ze gekweekt heb in mijn woonkamer die in de winter op z'n warmst 17 graden is voor 2 uur per dag. Heerlijke Lathyrus geplukt vandaag als cadeautje, sperzieboontjes geoogst, genoten van de pentas die maar door- en doorbloeit, de druiven die al beginnen te kleuren, nieuwe clematissen die goed aanslaan, etc. etc. Egels heb ik jammer genoeg niet in de tuin, ik hoor alleen 's avonds de slakken smakken (Maar wel een pad en ondanks de vele buurtkatten genoeg vogels die inmiddels genoeg beschutting hebben in mijn tuin van pas 1 1/2 jaar)

groetjes, veralie

• janet

hai mw lutetia, ik weet niet of dit aan het plantschoon ligt of aan je bodem. bij mij doen passiflora ondanks verwoede pogingen niets dan vegeteren. ik heb ergens gelezen dat ze het niet zo goed doen op een goed bemeste bodem. tja ik heb de afgelopen 12 maanden flink gemest op een bodem met klei en schelpen dus dit gaat m hier niet worden. Plantschoon heb ik ook geprobeerd met rozen toen ik nog in Almere woonde en ik vond t resultaat niet om naar huis te schrijven t deed eigenlijk niets. Maar achteraf denk ik dat de omstandigheden niet optimaal waren en dan kan je spuiten wat je wil maar t werkt niet. Ik ben op zich verder wel tevreden over de producten van ecostyle: rozenmest, gazonmest en spruzit allemaal prima producten en dat plantschoon is volgens mij een onzinproduct. alsof een vleugje je plant zal verbeteren. Ik snoei alles wat niet mooi is weg en zorg voor goede bemesting en afwatering en als iets kwijnt dan verhuisd ie naar een ander stuk en anders hupsakee de kliko in. jammer dat ecostyle niet adequaat reageert maar wellicht weten zij ook dat t eigenlijk een broodje aap product is wat lastig te verdedigen is. t is net als make up, verf verdoezelt wel maar lost niets op als de basis niet in orde is. wat wilde je eigenlijk bereiken met dat plantschoon (is toch tegen luis en andere kwalen)?

groet Janet