Montana

• Yentl

Vorige week stond hij er nog helemaal fris bij, en ineens heeft mijn montana rubens er geen zin meer in. Hij staat er ruim twee jaar, heeft prima gebloeid en is heel hard gegroeid. Ik heb er goed opgelet dat het plantgat groot genoeg zou zijn en dat het niet te dicht tegen de schutting geplant staat. De plant heeft ruim voldoende water gekregen, ook in de winter en ik kan geen beestjes of zo ontdekken. Is de montana vatbaar voor verwelkingsziekte? Zou dit volgend jaar nog goed komen, of kan ik de plant er maar beter uithalen?

Gr. Yentl

• Katinka

Kun je nader uitleggen wat je bedoelt met “hij heeft er geen zin meer in”? Heeft hij bruine blaadjes, beestjes, zijn de stengels verdord, hangt hij slap, etc.? Zonde hoor, zo'n Montana groeit altijd zo lekker.

• Yentl

Veel blaadjes zijn echt helemaal verdord, en anderen zien helemaal bruin en hangen slap. Het ziet er nogal verwelkt uit allemaal. Ik kan nergens beestjes ontdekken dus geen idee wat er aan de hand kan zijn. In ieder geval kan het geen watergebrek zijn.

Gr. Yentl

• Kees

Kattepis soms kunnen ze niet tegen? Ik had ook eens een Montana geplaatst bij mijn dochter in de tuin, achteraf bleken de poezen van haar de strook grond als kattenbak te gebruiken. Nu dat ging dus niet goed.

Kees.

• mw.lutetia

mijn montana heeft dit jaar maar enkele bloemen gehad;ze groeide helemaal over het tuinhuis heen,beeldschoon;komende week komt mijn-tuinman-voor-het-grote-werk haar van het tuinhuis weghalen,met het oog op eventuele ziektekiemen.de klimmer is niet dood,heeft nog enkele goede loten;ik vermoed dat de flinke vorst samen met nog een enkele andere factor dit veroorzaakt heeft.luut

• Yentl

We hebben zelf geen katten maar het zou zomaar kunnen dat de buurkatten 's nachts bij ons komen piesen, want de buren hebben geen kattenbak in huis.

Misschien ook maar eens kijken of er nog goede loten aan zitten, en dan toch maar de schaar erin. Bedankt voor de antwoorden!

Gr. Yentl

• christine

Hallo, ik HAD ook een Montana die het fantastisch deed, en een week of 2 terug hing hij helemaal slap en ging toen gewoon heel snel dood. Ik heb heb maar helemaal afgesnoeid, het was geen gezicht. Idd lopen (en piesen denk ik nu dus) er katten door mijn tuin. De buren trekken zich nergens wat vanaan, en laten die beesten dag en nacht buiten, helaas. Ook zie ik er 's morgens om half 7 ofzo, als ik met de hond uitga, ook één of 2 wegsluipen, onder mijn afdakje vandaan. Zou de Montana nog terug komen?? Ik hoop van wel, tegen de katten helpt echt niets!!!!Ook praten met de (overigens aardige mensen) niet. Is er nog hoop?????groetjes, Christine.

• Marian

Ik had ook zo'n mooie grote montana, en ineens, hup helemaal slap en bruin ergens in mei. ( wel al 2 jaar geleden) Heb hem ook afgeknipt en een jaartje gewacht op het weer opnieuw uitschieten, maar dat deed hij niet, dus daarna toen maar een nieuwe geplant.