ophooping zand

• anja

hallo allemaal.

ik denk dat ik een probleempje heb ik vond vanmiddag een hoop zand langs de rand van mijn waterparteitje. ik vraag me af of ik een mol in de tuin heb.

ik vond dat mijn sering het slecht deed gele blaadjes hij gaat wijd uit staan terwijl die normaal mooi dicht zit. kan een mol de wortels kapot bijten?

groetjes anja

• Mike

hoi anja,

Mollen knagen niet aan wortels, - die eten alleen regenwormen en ondergronds levende insecten. Maar woelmuizen en woelratten maken soms ook hopen als ze dicht bij het oppervlak zitten en die zijn er berucht om dat ze wortels van planten en struiken aan- en opvreten.

Mike

• Katinka

Juist door dat waterpartijtje denk ik ook aan een woelrat, die maken van die bultjes en leven bij water (ik heb een ‘stamgast’ en die zwemt altijd naar de overkant van de sloot terug, goede zwemmers zijn het). Die eten veel ‘groenvoer’, tulpen, dahlia's, ik heb ze niet meer, kennelijk erg smakelijk ;). Boven in de tuin gooi ik af en toe wat gangen dicht, vooral met het droge weer van de afgelopen tijd, vloeide het water zó weg de gangen in.

Je boom zou je kunnen proberen te redden door de gangen dicht te drukken en rondom de boom en véél water te geven. In dichte, natte grond is het toch wat lastiger graven. Hij geeft het wel op als je het elke dag aanstampt en er een paar emmers water bijgooit, heeft je boom kans zich te herstellen.

• anja

hartelijk bedankt voor jullie reactie.

ga er gelijk mee beginnen.

groetjes anja.

ps. ik hou jullie op de hoogte.