knoflook, oogst mislukt

• Miep

zaterdag heeft mijn man de knoflookjes geoogst. Botweg omdat het loof droog werd en verdween. Nu is dat wel de normale gang van zaken, maar er zit eigenlijk geen oogst in de grond.

Heeft een van jullie ervaring met het planten van knoflook?

Ik heb het dit jaar voor het eerst gekocht bij de Welkoop. Een bol in een netje. Ik vroeg de juf van de kassa hoe ik dat zou planten en zij zei bijdehand: nou gewoon.

Dus ik heb de bol zo in de grond gezet, niet te diep. Daarna kwamen er 10 sprietjes uit, en heb ik de bol uit elkaar gehaald (ondertussen is het mei 2008) en herplant. Nu schrijven we augustus, en hebben we geen knollen met tenen, maar gewoon weer 10 wat viezige bolletjes.

Wat ik me zo voor ogen had is 10 van die grote bollen met meer tenen en dan een vlecht maken van het lof en dan zou lekker vers in de keuken gebruiken.

Zal ik de bollen in maart 2009 weer in de grond zetten? Of is er een beter idee (al in het najaar in de grond ofzo?)

• Fred

2 dingen Miep:

*Nooit aan een kassa-iemand wat vragen. Die weten niks, anders zouden ze niet aan een kassa staan. (Als ik nu iemand op z'n teentjes trap, het zij zo, het is mijn ervaring en het tegendeel is nog nooit zelfs maar aan de orde geweest.)

*Zo'n knoflookbol haal je zelf even uitelkaar en de aparte teentjes zet je zo'n 10 tot 15 cm uitelkaar in de grond. Half in de grond, zoals pootuitjes. Die grond dient rul, niet te vet, redelijk voedzaam en vooral niet te nat te zijn. Goed doorlatend dus. Eigenlijk kan er dan niet zoveel verkeerd gaa.

** ex equo: Als back-up hebben wij hier in ons gehucht wel een AH, je weet tenslotte maar nooit, ha!

Fred.

Trouwens, in Haarzuilen op die tuinbeurs ook nog wat gerookte knoflook meegenomen. Is ook errug lekker! Wat strengetjes voor onszelf en wat om weg te geven, worden mensen blij van.

• Mike

idd Miep, knoflook plant je het beste in het najaar, midden september is een goede tijd. En dan niet de hele bol in de grond stoppen, maar teen voor teen met een tussenruimte van ca. 15 cm. Niet al te diep planten, 5 cm is prima.

Knoflook die je in het voorjaar plant, wordt doorgaans niet erg groot hier. Een klein bolletje met een heleboel piepkleine teentjes. Bij de herfstaanplant gaat dit beter en oogst je meestal toch wel aardige bollen, die je tot strengen kunt vlechten.

Mike

• Olga

Ik sluit mij bij de vorige prikkers aan.

Vorig jaar in het voorjaar heb ik te laat (mei oid) de tenen van een roze knoflookbol gepoot. Resultaat, inderdaad bolletjes, nog niet opgedeeld in tenen. Desalniettemin kon ik er gewoon een vlecht van maken en daar was ik hardstikke trots op. Dit voorjaar groeiden er in de niet verorberde resterende bolletjes in de vlecht groene puntjes… Er bleken toch meerdere tenen te zijn per bolletje. Deze zijn dus weer geplant eind maart of zo. Een steekproefje liet me een keurige middelgrote bol met tenen zien en binnenkort kan ik minimaal 20 knoflookbollen oogsten. Ook plantte ik in maart de tenen van een paar witte knoflookbollen. Die heb ik ook al moeten/kunnen oogsten een paar weken terug. Dit zijn echte miniatuur knoflookbollen met een hele berg ini-mini-teentjes. Ze liggen te drogen en worden binnenkort gevlochten. Misschien poot ik wel weer wat van de tenen in het najaar, zo te lezen gaat dat goed!

Olga

• jeltje kosters

Zou je ze gewoon tussen de vaste beplanting kunnen zetten, of moet het echt een moestuingebeuren zijn. Het lijkt me zo leuk om eens te doen, maar hebben geen moestuin. Wel een stukje voor de keukenkruiden en eventueel onder de appelboom , maar daar is wel veel schaduw.gr Jeltje

• Olga

Ze zullen het best wel doen in de siertuin, want waarom niet. (volgens mij moeten ze niet te donker)

Persoonlijk vind ik de sierwaarde daar echter iets te gering voor. En als de bol is uitgegroeid en het loof valt om om af te sterven, dan is de sierwaarde wat mij betreft helemaal beneden het nulpunt gezakt.

Maar altijd leuk om te proberen. Alleen denk ik dat ik ze dan liever in een (verplaatsbare) bak of mand zou zetten. Je kan dan de tenen ook iets dichter bijeen planten, want je hoeft er dan toch niet tussendoor te schoffelen.

Olga

• luka

Idd per teentje planten in september/oktober.

Ik kreeg plantjes van een buurman tuinder want hij had er toch veel te veel naar eigen zeggen. De plantjes hebben bij mij niet overleefd, misschien kun je ze niet verplanten??

Ach, het is al bijna september, dan krijgen we een herkansing.

Ik heb vorige week in Frankrijk maar een knoflookvlecht gekocht, erg leuk. Bij thuiskomst heb ik gelijk al mijn uien gevlochten, nu nog een leuke plek om ze op te hangen.

• Marie

Ik zie op een beurs meestal wel die gerookte knoflook maar denk dan altijd waar kan ik dat in gebruiken. Meestal gebruik ik een teen knoflook in eenpansgerecht.

Gerookte knoflook lijkt mij daar niet zo geschikt voor of toch wel ?

Marie

• ellen reints

ik heb in het najaar knoflook geplant in een kuip. gewoon met gewone aarde,

prachtige tulpachtige (bladeren) kwamen op en gaven prachtige papegaai-achtige tulpen (diep-paars met enigszins zwarte randjes). is ditw wel knoflook? ik heb wel degelijk teentjes geplant..

nu zijn ze uitgebloeid. wat moet ik nu verder doen?

• ellen reints

ik heb in het najaar knoflook geplant in een kuip. gewoon met gewone aarde,

prachtige tulpachtige (bladeren) kwamen op en gaven prachtige papegaai-achtige tulpen (diep-paars met enigszins zwarte randjes). is ditw wel knoflook? ik heb wel degelijk teentjes geplant..

nu zijn ze uitgebloeid. wat moet ik nu verder doen?