gras zaaien of zoden ivm onkruid?

• Sandra

Dag allemaal, ik lees al jaren mee en leer veel van jullie. Maar nu wil ik graag een vraag stellen:

Ik heb een zijtuin die jarenlang min of meer braak heeft gelegen. Ik heb het afgelopen jaar (sinds ik er woon) steeds opnieuw het onkruid weggehaald. Het groeide als kool de afgelopen, natte en toch warme, maanden dus ik bleef bezig. Nu ga ik volgende week aan de slag om iets moois van de zijtuin te maken: ik ben dus voor de laatste keer bezig om de zijtuin helemaal onkruidvrij te maken. Ik wil daarna borders maken en in het midden een gazonnetje aanleggen. Ik wilde eerst gewoon gras zaaien. Maar ja, dan komt het onkruid weer eerder op dan dat het graszaad ontkiemt is.

Dus ik bedacht me vandaag dat graszoden misschien een beter idee zijn. Het sluit de aarde natuurlijk meteen af van het licht en hopelijk houdt het daarna wat onkruid tegen. Al is het maar de helft. Het is echt heel vreselijk nu en de moed zakt me nu al in de schoenen als dit onkruid straks allemaal in mijn grasveldje staat te floreren…

Wat denken jullie? Zou graszoden het onkruid iets belemmeren om op te komen of maakt dat helemaal niet uit? Wat is de beste keuze?

• Tim

Ik heb zelf zoden gelegd en het bevalt uitstekend. Net wat je zegt, het is in een keer mooi en na een week is het al beloopbaar. Onkruid heeft inderdaad veel minder kans. Ik ben dus groot voorstander.

Groet

Tim

• paula

Zonder meer zoden!! Eenjarige onkruiden krijgen geen kans en meerjarig onkruid wordt weggemaaid en krijgt zo geen kans om zich te vestigen.

Paula

• de Haan

Wat onkruid betreft maakt het niets uit.

Als je zaait gaan de onkruiden door het maaien dood.

Wat niet dood gaat aan onkruiden komt er bij graszoden ook door.

Zoden is gelijk netjes en een stuk duurder.

• Tim

Dit ben ik niet met de haan eens, je hebt heel wat minder last van onkruid met zoden. Voor 3 jaar terug had ik er ook gras ingezaaid en ik had enorm veel last van onkruid in het gras, vorig jaar heb ik alles eruit gehaald en er zoden ingelegd, tot nu toe nog steeds geen onkruid terwijl ik er toch altijd klaver en zuring doorheen kreeg. Qua prijs valt het ook nog wel mee maar dat ligt meer aan de afmeting van het gazon. Ik weet in de zuid-oost hoek van Drenthe wel een goedkope zodenkweker, heb ik het zelf ook weg, kost €1.80 per meter.

groeten.

Tim

• aatje

nou ik ben weer geen voorstander van de graszoden, heb ze 2 keer gelegd en vond dat er meteen al ontzettend veel onkruid in zat………en dan is t nog een stuk duurder ook.

Dus ik zou als t om een stuk gaat waar je niet gelijk gebruik van wilt maken, door erop te spelen ed. zelf zaaien.

veel wijsheid…….en succes met je besluit, laat maar horen wat t is geworden en hoe het verliep. groetjes

• Sandra

Wat leuk, meteen al zoveel reacties. Bedankt voor jullie mening/ervaring.

Ik vind het gewoon een lastige overweging: op zich hou ik wel van zaaien en ik hoef ook niet alles snelsnel klaar te hebben. Maar ja, de hoeveelheid onkruid die er nu al lange periode groeit, baart me gewoon zorgen.

Zoden zijn inderdaad een stuk duurder maar dat zou ik er wel voor over hebben als het echt scheelt om het bestaande onkruid (in de grond aanwezig) iets tegen te houden. Maar ja, dat weet je natuurlijk niet van te voren.

Nogmaals dank en ik laat jullie het resultaat nog wel weten. Andere meningen blijven welkom natuurlijk (ik beslis over een week ofzo pas).

Groeten,

Sandra

• janet

beste Sandra,

als je denkt dat je met gras makkelijk en snel klaar bent dan moet ik je teleurstellen, vooral kleine postzegellapjes zijn een crime om te onderhouden, onkruid komt terug als jij de ondergrond niet goed schoon hebt, onkruid goed verwijderen betekent spitten en graven naar wortels. het is een kole…werk maar als je het een keer goed doet heb je er jaren plezier van, ik weet wat t is daar ik zelf een kavel heb mogen afgraven op onkruid. ik weet niet hoe groot jou zijtuin is maar mijn ervaring met kleinere stukjes gras is dat het niet zo denderend groeit, vaak in de schaduw (zijtuin met slagschaduw van je huis of van je buren) waardoor mos etc. ik heb zelf graszoden en moet regelmatig onkruid verwijderen en ik weet niet of ik de strijd ga winnen. Wil je minder onkruid dan moet je beplanten en wel zo vol dat onkruid geen kans meer krijgt, er zijn zat mooie planten die je hierbij van dienst kunnen zijn zoals tuingeraniums, hortensia's, berghenia's, lavatera's, bodembedekkers zoals vinca minor/major, etc. bovengenoemde planten zijn bijzonder makkelijk in t onderhoud en doen t goed in minder zonnige tuinen. ik denk zelf dat je met beplanten minder werk hebt en meer plezier. succes met je keuzes

groet Janet

• Sandra

Dank je wel, Janet. Ik denk zeker niet dat ik er makkelijk en snel kom met graszoden. Was het maar waar…. Maar juist omdat het echt erg is nu, wil ik er alles aan doen om niet nog jarenlang onkruidproblemen in het gras te hebben. Ik besef zeker wel dat, wat ik nu ook doe, het gewoon niet weg zal zijn als het gras er eenmaal is. Maar ik zou al zo blij zijn als een kwart oid niet terug komt.

Het is best een grote zijtuin (voor de randstad) van ongeveer 120 vierkante meter. Maar je hebt me toch wel overtuigd, geloof ik. Ik denk dat ik het toch probeer met graszoden maar eerst flink aan de slag ga en alle wortels probeer weg te halen.

Bedankt voor het meedenken; heb er zeker iets aan!!

• janet

hai sandra,

inderdaad een flinke zijtuin, de meeste mensen hebben een pijpela en dat gaat over t algemeen niet goed met gras. Ik heb zelf meters border uitgegraven tot een meter diep, voor die tijd heeft t kavel nl twee jaar braak gelegen en t onkruid stond minstens twee meter hoog (850m2 onkruid). Ik heb nu alleen nog oppervlakkige onkruiden die ik er zo uit kan trekken, ook niet fijn maar beter te hanteren als dat ellendige kweekgras/heermoes etc. wel denk ik dat er wel iets leukers te doen is met zo'n zijtuin zonder dat je nu heel veel werk eraan hoeft te hebben. Gras moet je maaien, kantjes knippen, onkruid verwijderen, mesten, grastransplantaties (in geval van kale plekken ect). ik vind een mooi gazon nog niet zo makkelijk om te realiseren. Als je zoden gaat leggen let er in ieder geval op dat de naden goed aansluiten en deze zonodig afdichten met potgrond (had ik niet gedaan zodat ik een half jaar later op mn knieen over gras kon alle naden opvullen). zorg verder voor een vlakke ondergrond, dwz frezen en goed egaliseren. ik heb zelf ook een grote zijtuin en heb dit opgelost met verhoogde tuinvakken (3 van 4x4 m) en paden met grind (worteldoek eronder) en een border. Op zich redelijk onderhoudsarm in ieder geval makkelijker als het gazon. mocht je tips willen dan hoor ik t wel,

succes ermee

janet