snoeicursus Frederiksoord

• kleintje

Ik moet even wat kwijt. Afgelopen zaterdag heb ik een snoeicursus gevolgd in Frederiksoord. Ik heb hier peren- en appelbomen leren snoeien.

Wat een enorme leuke cursus is dit. Niet alleen leer je op de juiste manier snoeien, je leert enorm veel van het hoe en waarom groeien van takken, bladeren, fruit en bomen.

Een echte aanrader voor iedereen die van tuinieren houdt!

Ik heb de zomersnoeicursus gevolgd. Naast het grondig snoeien wat vroeger veel in de winter werd gedaan, leer je ook om de eenjarige waterlotten te verwijderen en een boom / takken een kant op te laten groeien hoe jij dit wilt.

Zoals ik al zei, een aanrader voor iedereen!

• janet

klinkt goed, wellicht een rare vraag maar waar ligt Frederiksoord en welk bedrijf geeft die cursus. Ik heb zelf sinds een jaar fruitbomen en kan wel wat tips gebruiken omtrent snoei en bloei.

alvast bedankt,

Janet

• anneke Im

Ik denk dat het de middelbare tuinbouwschool is ,het ligt in Drente? Ben daar eens geweest met groei en bloei ,Daar was toen de jaarlijkse jaarvergadering

Anneke

• kleintje

Frederiksoord is een klein plaatsje in Drenthe, tegen de grens van Friesland aan.

Op het grote terrein van De Fruithof, zat vroeger inderdaad de tuinbouwschool, maar die is helaas verplaatst naar een andere locatie. Erg jammer, want juist door de tuinbouwschool woonden er veel jonge mensen in Frederiksoord, Wilhelminaoord en de andere kleine plaatsjes eromheen.

Het bedrijf wat de cursussen geeft is Stichting De Fruithof, en wordt voornamelijk door vrijwiliggers gerund.

Wel even oppassen als je een cursus wilt doen. Via Landleven (het magazine) kun je dezelfde cursussen doen, maar deze cursussen zijn bijna 2x zo duur, dan als je ze zelf boekt via de website van De Fruithof. Oké, je moet zelf je boterhammetje meenemen, maar je kunt er wel een lekker zelf gemaakt soepje kopen, dus omkomen van de honger doe je niet.

Ze hebben ook een website: www.fruithof-frederiksoord.nl

• janet

bedankt voor je informatie, groet Janet