kantopsluitingen/randafwerking

• Hinke

Momenteel zit ik toch te overwegen om een afscheiding te maken tussen mijn paadjes en de borders. Dit alles in het kader omdat het vele werk in de tuin mij wat te zwaar wordt.

Ik heb al wat gegoogled en vind wel sites met ‘kantopsluiting’ maar ik vind nergens prijzen. Behalve dan bij iets van roestvrij staal en dat past niet in mijn tuin. Het moet wel flexibel zijn, dus gemakkelijk te buigen. Mooi zou ik denk ik cortenstaal vinden, maar ik vrees dat dat ook vrij prijzig is. Het handigst en goedkoopst(?) is misschien Azobé, maar waar vind ik dat?

Heeft iemand ervaring met dit soort kantopsluitingen en/of weet meer info hier over?

groet, Hinke.

• Hinke

Zat net nog wat te zoeken op mp en zag rolborders staan. Als je dat wat diep ingraaft werkt denk ik ook wel. Ik wil toch de planten er voorzover mogelijk wat overheen laten hangen/groeien zodat je er (bijna) niets van ziet. Iemand hier ervaring mee, behalve dan dat het veel werk is om in te graven:-):-)

Hinke.

• de Haan

Is stoeptegels op zijn kant soms een oplossing?

• anneke Im

rolborders heb ik gehad Hinke .Jaren lang maar ik ben toen buxusheggetjes gaan kweken .Zij bevielen ons wel nu heb ik betonnen stoot randen

In de voortuin heb ik stoeptegels schuin geplaatst als rand verwerking met daar achter lage beplanting zoals vrouwenmantel pachysandra,s geraniums enz lekker goedkoop de oude stoeptegels verwerkt succes Anneke

• paula

Vorig jaar heb ik de schorspaadjes van de tuin gescheiden door een strook rubber van enkele mm. dik half in te graven. Dat bevalt heel goed. Is zwart en valt daardoor nauwelijks op.

Paula

• Hinke

Paula, kun je dat rubber gewoon op een rol kopen, want zwart is prima daar zie je inderdaad weinig van?

En tegels lijkt me heel veel werk, plus dat je dat niet zo gemakkelijk rond kunt verwerken.

groet, Hinke.

• Teuni

Ik heb ook ooit rolborders gehad in een tuin. Na verloop van jaren gaan die toch wegrotten en moet je opnieuw beginnen en zoals je zegt een vreselijk werk.

gr. Teuni

• Hibiscus

Zijn dat die houten dingen ?! Als je geen dure cq duurzame kwaliteit neemt, rotten ze inderdaad weg in de grond. Bij mijn moeder was het zelfs nog erger. Daar had zich een draadschimmel onder en rond die rolborders gevestigd. Niet “gevaarlijk” (zover ik weet) maar weinig smakelijk.

Hibi.

• Hinke

Inderdaad Hibi, die houten dingen:-) Ik heb een klein stukje nog ergens staan en dat staat meestal schots en scheef, dus ben er ook niet zo weg van. En Teuni geeft ook al aan dat het snel wegrot.

Het rubber van Paula lijkt me wel wat, maar dan moet ik eerst wel vinden waar ik dat kan kopen:-):-)

groet, Hinke.

• Fred

Je kunt eventueel ook opteren voor stammetjes die je langs de rand van je paadjes legt. +/- 10 cm doorsnede. Die vergaan ook, maar geven vaak eerst nog wat paddestoelen levensruimte en de kosten zijn nihil. Heb je ze niet uit eigen tuin dan is de gemeente waarschijnlijk welwillend genoeg om je wat af te staan. Op maat zagen is niet al te ingewikkeld. Uitleggen en aan de borderzijde een beetje aanaarden is in beginsel voldoende. Stammetjes van berk zijn redelijk duurzaam. Beuk ook, maar meestal minder voorhanden.