Roest op bladeren perenboom

• Jan Mulleman

Beste lezers,

In onze tuin staan sinds twee jaar twee perenbomen en een appelboom. Dit jaar zag ik voor het eerst roestplekken zitten op de bladeren van de perenbomen. De de appelboom is schoon (tot nu toe).

Op het internet las ik dat deze roest van bepaalde coniferen komt. En die coniferen kunnen wel op een afstand van 500 meter van ons huis staan.

Wie weet er een oplossing voor dit probleem? Behalve 500 meter de buurt ontruimen (grapje).

Dank voor de reacties.

Jan

• paula

Spuiten met een middel tegen roest. Er zullen vriendelijkere middelen zijn, helaas weet ik er geen.

Paula

• Katinka

Ik heb maar een kleine perenboom en ik pluk alle aangetaste bladeren af. Hij groeit wel weer bij nl. en het is geheel milieuvriendelijk, de bladeren worden gerecycled door mijn konijnen ;). De aantasting komt wel elk jaar terug maar niet in sterke mate.

• janet

ik verwijder de aangetaste bladeren, en heb in t voorjaar gespoten met spruzit (ecologisch middel) hetgeen goed werkt, veel peren weinig aangetast blad.

groet Janet

• Jan-Willlem

Exact en Finesse van Bayer spuiten geeft goede resultaten. Schijnt miljeu vriendelijk te zijn. :(

Inderdaad alle blad plukken en bij bladval geheel schoonmaken. Het kan ook op de stengels voorkomen. Knip die weg.

Succes, Jan-Willem.

• Persica

Even een aanvulling op het vorige bericht van Jan-Willem

De volgende waarschuwingszinnen staan op het doosje van het middel Finesse van Bayer:

Irriterend voor de ogen. Carcinogene effecten

zijn niet uitgesloten. Kan overgevoeligheid

veroorzaken bij contact met de huid. Zeer

vergiftig voor in het water levende organismen;

kan in het aquatisch milieu op lange termijn

schadelijke effecten veroorzaken.

Het schijnt volgens mij toch niet zo milieu-vriendelijk te zijn ?

• Jan Mulleman

Ik dank degenen die hebben gereageerd. Neen, het gebruiken van middelen die de gezondheid en/of de natuur schaden, zal ik zeker niet doen. Ik zal mij gaan verdiepen in de genoemde middelen en uiteraard mijn handen uit de mouwen steken en bladeren met roest plukken en hopelijk daarna ook veel peren (in 2009).

Groeten uit Overijssel,

Jan

• Benny

Vanuit de woonkamer kan ik genieten van een - nu al - prachtig groene perenboom maar helaas, net als vorig jaar, weer vol met rode stipjes; ik neem aan dat dat de roest is waar jullie het over hebben.

Ik weet nu dus al dat van bloesem, laat staan peren, dit jaar weer geen sprake is terwijl het (jonge) boompje er verder florisant uitziet.

In de weide omtrek is geen perenboom te vinden dus heb ik 'm waarschijnlijk zo gekocht ?