boom verankeren

• Ruud

Bijna 3 maanden geleden heb ik een dakplataan in de tuin geplant. Deze is geleverd met een bamboestok die de stam moet ondersteunen.

De boom is inmiddels als flink aan het groeien en ik wil de boom ondersteunen met 3 palen, elk op ongeveer 20 cm afstand van de stam.

Kan ik deze palen zondermeer plaatsen, of beschadig ik de wortels daarmee?

Alvast bedankt voor jullie advies

• Plantadvies

Dit kan inderdaad voor problemen zorgen. Probeer eens het volgende . Een stevig jutetouw zorgt voor een rechte bevestiging van de dunne stam. Speciaal gevormde planthaken verankeren de touwen in de grond, maar laten zich gemakkelijk verwijderen en opnieuw aanbrengen bijvoorbeeld bij het grasmaaien.

Plantadvies

• Ruud

Dat is inderdaad ook een idee, maar ik heb de boom in een plantgat van 85 bij 85 cm in een terras geplant. De bevestigingsmogelijkheden zijn daardoor nogal beperkt.

• Ruud

Is het aanbrengen van de palen op een grotere afstand (bv 40 cm vanaf de stam) nog een optie bij zo'n jonge boom ?

• de Haan

Het is achteraf praten, maar je had eerst de palen in de grond moeten zetten en dan pas de boom planten.

Zet er 2 stevige (onbehandelde)boompalen bij, ze mogen de stam beslist niet raken.

Zet de boom met 2 banden goed vast.

Je zal inderdaad wortels beschadigen.

Als de palen afgerot zijn heeft de boom dit niet meer nodig, je hoeft dus geen nieuwe te plaatsen

• Fred

Niet te moelijk doen. Gewoon die palen erin zetten, eventueel eerst een stukje met een grondboor en verder met een sleghamer. Als je wat wortels raakt zal zo'n Plataan daarom echt het loodje niet leggen. En 3 palen is overdreven. 2 stuks dwars op de heersende windrichting (In ned. veelal ZW) is voldoende. Als afstand van de stam tot een paal is een voetbreedte of iets meer goed toch in het geval dat je de boom aan de wortel hebt geplant. Als het een boom met kluit was, kun je de palen het best tegen de buitenkant van die kluit zetten.

Verder zoals Dhr. De Haan aangeeft, als die palen het opgeven is de boom sterk genoeg om het verder op eigen hout(je) af te kunnen.

Fred

• Ruud

Bedankt voor uw antwoord, maar wat bedoelt u precies met uw laatste zin: kan ik de palen van de doorsnee bouwmarkt gebruiken?

• de Haan

Ja, dat kan.

Liefst onbehandelt

• Plantadvies

Je zult of wat stenen moeten verwijderen of heel voorzichtig de palen gebruiken. Palen nooit laten staan tot deze zijn weggerot. Twee a drie jaar is echt voldoende. Een boom zal anders erg zwak blijven.

Plantadvies

• Katinka

Belangrijk is ook enige aandacht te besteden aan de vorming van het ‘dak’. Zorg dat dit niet scheefwaait. Na een paar jaar zijn de takken erg dik en is correctie onmogelijk geworden. Een scheefstaand dak zie je niet als je er onder zit, maar valt erg op in negatieve zin als je van een afstand naar de boom kijkt. Een aantal scheerlijnen is dan echt niet overdreven op het punt waar de boom op de wind staat. Zoals gezegd zijn de takken na een aantal jaren zo dik geworden, dat de scheerlijnen achterwege kunnen blijven. Gebruik staaldraad van de bouwmarkt dat je kunt opspannen met zo'n spanner.