Drainage

• Hans

Hallo,

zoals velen (denk ik) heb ik de laatste tijd van wateroverlast in de tuin.

Daarom wil ik een dranage aangaan leggen en ben op zoek naar tips of sites

(bv van particulieren die hun situatie op internet gezet hebben) zodat ik weet wat ik moet gaan doen of juist niet.

Ik heb op internet fotos gezien van drainage putten maar als ik die bekijk zitten de aansluitbuizen onderaan deze putten, dit snap ik al niet want dan komt dit toch nooit vol ?

Wie helpt me aan drainage info.

Alvast bedankt, Hans

• Hibiscus

Hoi Hans,

wateroverlast in de tuin is integendeel tot wat je denkt niet zo normaal in je tuin. Ik heb er gelukkig nooit mee te kampen gehad. Ik heb even gegoogled en als je op “wateroverlast gazon” zoekt, kom je al diverse sites tegen over het draineren van je tuin. Ik wens je heel veel succes !

Hibi.

• elfje

Nou,daar ben ik het niet mee eens.Kon ik tien jaar geleden nog lavendel in de volle grond zetten,nu rot het gewoon weg,en niet doordat er geen goede drainage is,maar omdat het gewoon vaker en meer regent.

Zo heb ik de afgelopen drie jaar ook niet hoeven sproeien,de jaren daarvoor hadden we soms weken zonder regen.

• N

Om hier een goed antwoord op te kunnen geven is wat meer info nodig zoals, wat is de grondsoort, is het alleen drassig of ligt er altijd water of alleen bij hevige regenval, alleen op een bepaalde plek of overal, ligt je tuin lager dan de omgeving enz. enz.

Nina

• N

Misschien is de grond in de loop van de tijd ingeklonken waardoor het water niet goed weg kan. Vooral bij kleigrond die niet diep genoeg wordt gespit en losgemaakt kan dit makkelijk gebeuren. Hierdoor hebben droogte minnende planten zoals lavendel het moeilijk of redden het helemaal niet.

Nina

• Miep

onlangs was dit onderwerp in de TV serie ‘De Tuinruimers’ aan de orde met een tuin (nou ja, grasveld met speeltoestel) in Schoonhoven. Er werden door de tuin sleuven gegraven, waarin drainage pijp werd gelegd in een zand / kiezelbed. De pijpen kwamen uit in de lager gelegen sloot. Het was nogal een operatie, maar het zag er wel goed uit. Misschien kan je via Uitzendig gemist het juiste programma vinden.

• Tim

He Hans.

Dat die aansluitbuizen onderin zitten is heel normaal, het water loopt namelijk via drainagebuizen de put in, als het goed is zit er aan de onderkant van de put een aansluiting voor een normale riolerings buis die je dan naar een sloot of iets dergelijks toeloopt. Je tuin draineren is inderdaad een hele operatie. De buizen of slangen moeten namelijk op een meter diep worden gelegd i.v.m vorst periodes. De geul waarin het wordt gelegd moet minstens 40 centimeter breed zijn en van onder enboven de buizen gevuld worden met een zeer luchtig materiaal, grind of fijn zand. Hoop dat je hier iets aan hebt. Groeten,

Tim

• Fred

Onzin, vorst heeft absoluut niets met de diepte van drainage te maken.

De diepte van de sleuven hangt samen met de afstand tussen diezelfde sleuven. Leg je ze 4 m1 uitelkaar dan kun je 40-50 cm diep graven, 5 m1 uitelkaar dan graaf je 50-60 cm diep en zo verder.

fred.

• Hans

Hallo,

ik ben dus in korte tijd al weer heel wat wijzer geworden.

Ik had ‘ gegoogeld’ op drainage maar op ‘wateroverlast’ ben ik weer nieuwe dingen tegengekomen.

Ik herken hier (Zoeterwoude) wel de situatie zoals Hibiscus dat aangeeft, het is gewoon de laatste jaren natter Helaas heb ik geen lager gelegen sloot en dus zal een put moeten maken en als die vol is overpompen naar het gemeentelijk riool.

De diepte van 60 cm zoals Fred die opgaf lees ik op meerdere sites maar ben nu wel wat wijzer geworden wat de afstand betreft tussen de buizen in.

Ik lees trouwens ook over het gebruik van grof puin of grind om ronde pijp te storten

maar ik heb ook weleens gehoord dat men in plaats daarvan piepschuim brokken / korrels kan gebruiken weet iemand hier iets van ?

Kortom ik zal nog een hoop moeten uitzoeken en dan nog het echte werk.

Het is gelukkig ‘ maar’ een tuin met een oppervlakte van 220 m2 maar alles moet er eerst uit en dan weer opnieuw inrichten ik hoop het voor volgend voorjaar af te hebben.

Weet er iemand nog wat tips over adressen waar ik (goedkoop) spullen vandaan kan halen ?

Allemaal tot dusver alvast bedankt voor jullie reacties.

Hans

• harro

de tuinruimers , ja ze hebben een eigen site

daar kan je vaak alles op terug kijken

www.tuinruimers.nl