borderideetjes?

• karin

wij hebbenonze oude boerderij laten stucen,dus van donkergrijs isie ineenkeer gebroken wit. we hebben een geul gegraven rondom het huis en daarin grind gegooid (ook ivm spatten). nu hebben we aan de achtekant tussen het grind en het pad een stuk grond waar we iets mee moeten..maar wat??

het is dus een oude boerderij,met een flink stuk grond,dus ik wil heel graag een border waar ik niet veel naar hoef om te kijken.ook hoeven er niet heel veel verschillende planten te komen.(hebben we al in de tuin). laurierplanten of zoiets???

het stuk ligt op het westen,dus groot deel van de dag zon.beetje zand/kleigrond.

de planten moeten ook niet te hoog worden,want het stuk gaat voorbij de ramen die tot de grond lopen. ik heb een fotootje bijgevoegd…

alvast bedankt voor het meedenken.

• Mike

Hoi Karin,

Laurier zou ik niet doen, die wordt veel te groot en breed op die plek, moet je vaak snoeien (althans de Portugese en de gewone is niet winterhard genoeg) en dan is ‘ie verhapstukt en saai. Het is maar een reepje eigenlijk, maar wel met een mooie achtergrond. Ik zou er kruiden planten zoals gewone salie, donkerbladige (blauwpaarse) salie, salie ’tricolor', rozemarijn, lavendel, tijm, oregano, knoflookbieslook (allium tuberosum), citroenverbena, vrouwenmunt e.d. en er voor wat hoogte ook een paar stokrozen tussen drukken. Een mooie combinatie, die vrij weinig onderhoud vergt en waar je in de keuken ook nog wat aan hebt.

Mike

• Katinka

Het is prachtig wit geworden! Dan zou ik langs beide regenpijpen een blauwe regen leiden (er langs, niet er omheen want dan is je regenpijp in no-time gekraakt) en deze ook laten groeien boven de ramen, dus een draad spannen van de bovenkant van de ene regenpijp naar de andere bovenkant van de andere regenpijp. Of een druif, als je in de ‘kruidensfeer’ van Mike verder wilt denken! Zelf zou ik er hortensia's neerzetten, en dan onder het raam een andere soort die iets lager is. Ook heel leuk zou ik het vinden om precies in het midden voor je twee ramen twee boompjes te planten waar je “onderdoor” de verte weer kunt inkijken. Ik zou eigenlijk wel in het huisje willen wonen ;):D:D.

• Margriet

Hortensia's lijkt me inderdaad een goed plan, vooral omdat ik er ook een watergeultje zie lopen. Daar houden ze van.

Groeien vlot, veel en mooie bloemen, lange bloei en mooie herfstverkleuring.

Je kunt verschillende soorten planten (keus genoeg) maar bij een boerderijtje is de gewone Hortensia macrophylla in verschillende kleuren misschien tòch het mooist. 1 soort, less is more wat mij betreft.

Gr. Margriet.

• N

Ja Margriet, dat is ook het eerste dat bij mij opkomt. Past helemaal bij zo'n mooie boerderij. De eikenblad variant is ook mooi, vooral in de zon zal in het najaar het blad prachtig kleuren. Alleen voor de ramen zou ik gaan voor een kruiper, de ramen komen bijna tot de grond. Dat kan van alles zijn, maagdenpalm geeft ook nog bloei voordat de horta's beginnen.

Een laag roosje, bijv The Fairy is ook een optie. Sterk, bloeit de hele zomer en weinig omkijken naar.

Nina

• karin

leuke ideen allemaal!!!

mijn man was helemaal enthousiast over de kruidentuinideeen..(ja dat had hij ook al voorgesteld,hihi)

ik ga helemaal voor het idee van de blauwe regen..erg leuk idee.

en natuurlijk passen hortensias ook bij een boerderij,maar die hebben we al aan de voorkant staan..dat konden jullie niet weten natuurlijk.

bedankt!! ga met jullie ideeen aan de slag.