tips voor m'n voortuintje

• marin

Ik zou graag wat tips / adviezen hebben voor mijn voortuintje (ongeveer 4 x 4 meter), op de veluwe dus zandgrond, zon tot ongeveer 13 uur. Het was oorspronkelijk een lapje gras met een bordertje, dat hebben we laten ombouwen tot een tuintje door een heuse hovenier. Was geen groot succes - hij heeft het gras weggehaald maar niet de aarde, daar bijkt nu dus nog ontzettend veel graszaad in te zitten water tussen alle planten door komt groeien. Ook heeft hij een aantal pollen siergras geplant - hartstikke leuk maar het zaait zich uit als een gek, en het is alleen mooi als het jong is, als het ouder wordt, krijgt het een soort verdorde kern, niet mooi. Ook is de tuin niet mooi dichtgegroeid zal ik maar zeggen, ook niet na een paar jaar, en zeker in de winter zit er weinig bodembedekkend groens bij.

Graag had ik suggesties voor planten! Liefst wat laag, groenblijvend en liefst ook bloeiend. Ik ben niet goed in namen, maar er zit o.a. lavendel in (die nauwelijks wil bloeien helaas), zo'n paarse hybiscus-achtige grote plant die nu in bloei staat, dat rottige siergras dus, zo'n laag wild roze geraniumpje, we hebben er nog wat horta's bij gezet maar die vonden de slakken erg lekker.

Om onkruid tegen te gaan (en het geheel wat onderhoudsarm te maken) denk ik aan boombastsnippers tussen de planten. Is dat wijs? En wat die aarde betreft, moet die er helemaal uit of is er een andere oplossing? Ik wordt nu een beetje gaar van al het onkruid, en de tuin ziet er zo rommelig uit nu.

Vast bedankt voor het meedenken!

• Mike

Die hovenier was niet goed wijs, zo te lezen. Maar als ik je goed advies zou kunnen geven, moet ik op z'n minst een foto van de situatie hebben. Voor alles is er een oplossing en er zijn planten zat, die in jouw situatie geschikt zijn.

Mike

• marin

Dank voor je snelle reaktie Mike! Ik zal een foto maken en die plaatsen. Inderdaad ik heb ook zo mijn twijfels over die hovenier, maargoed, niet getreurd zoals je zegt is er overal wel weer een oplossing voor te vinden. Het heeft ook geen ziedende haast, ik dacht zo aan september om de boel eens flink aan te pakken.

Wat leuk trouwens dat dit forum zo drukbezocht is en dat jullie zelfs een forumtreffen hebben! Dit was mijn eerste berichtje hier. Genoeg te lezen op dit forum! Groet, Marin