nieuwe tuin , snelgroeiende bomen?

• jolanda

op 1 oktober is het zover, we gaan verhuizen naar een woonboerderij met ruim een hectare grond, er staan alleen nauwelijks bomen op die grond , 3 berken en 2 haagbeuken , welek bomen groeien snel zodat ik ze ook een beetje groot kan zien worden en niet over 10 jaar nóg tegen een dun takje aan zit te kijken? iemand een goed idee?

• Miep

als je begint met wat struiken voor het zicht (kornoelje en vlier) en als bomen

wilgen, populier en esdoorn. Dan zet je een paar langzamere groeiers ertussen. Dan heb je snel je opvulling en later ook nog wat leuks. Of je koopt gelijk een wat grotere boom… (kost wat, ja).

• Guy

Plant eens wat sneldragende fruitbomen:

- Perenbomen

- Appelbomen

- Pruimenbomen

- Abrikozen

Deze bloeien mooi en geven dikwijls nog wat lekkere vruchten!

Koop ineens wat oudere exemplaren en plant die reeds in november.

Guy

• Margriet

Onderzoek ook eens of jullie in aanmerking komen voor een subsidie.

Bij het in stand houden van een traditioneel boerenerf en de beplanting wordt daar door de gemeente of provincie soms subsidie voor verleend.

Met Google word je al wat wijzer maar ik denk dat het de moeite waard is om even de gemeente te bellen. Zeker als het een oude boerderij is.

Gr. Margriet.

• carin

Als je een groot stuk grond hebt en je wil er wat mooie bomen planten, dan zou ik gewoon even wat tijd uittrekken om een goede keuze te maken. Er zijn voorbeeldtuinen van bomenkwekers die je kunt bezoeken of een arboretum, zodat je een beeld krijgt van wat je mooi vindt. Of koop of leen een goed boek over bomen, zodat je weet welke keuzes er zijn. Kijk dan ook eens rond in de grote tuinen in de omgeving van je nieuwe huis, dan weet je welke soorten het goed doen en kom je misschien op ideeën. Als je straks je tuin vol hebt staan met snelgroeiers dan heb je misschien spijt. Wilg en populier groeien wel snel maar zijn niet de mooiste bomen. Er zijn genoeg bomen te vinden die wel mooi zijn, en ook in een redelijk tempo groeien

Als je vrij wilt zitten, dan kun je ook eerst een gedeelte dicht bij huis wat afschutten met een stukje haag. Sowieso wel handig, want een grote tuin is ook vaak heel open en dus vaak koud in het voorjaar, als je niet beschut kunt zitten.

Succes met je nieuwe tuin. Carin

• Marian

Ja, volgens mij is er nog steeds een subsiedipotje voor ‘erfbeplanting’ dan krijg je een lijstje wat je moet planten, de keuze is dan niet vrij.

Alnus glutinosa en incana groeien ook vrij snel. Wilgen zou ik niet doen, of je moet alles vol wilgen willen over een paar jaar, want die dingen zaaien als een gek.

Sorbus aucuparia ( lijsterbes) kan ook nog. Worden niet zo groot, maar groeien redelijk snel.

Ik ben het wel met Guy eens, een mooie boomgaard zou ik ook doen. Fruitboompjes groeien toch wel redelijk snel vind ik.

• Marian

Carin heeft wel gelijk, wij waren ook zo begonnen met ‘snelle’ groeiers, en na 10 jaar wilden we ze er weer uit, omdat het niet de mooiste bomen waren.

Liriodendron tulipifera is wel mooi, en groeit redlijk snel.

• maria

Ik sluit me wat betreft die beplanting bij Carin aan.Overhaast niet.Je zou, als dat in het landschap past, kunen beginnen met windsingels en daarvoor wordt wel subsidie gegeven, hoewel die subsidieregelingen regelmatig veranderen.

Overigens zul je eerst moeten weten, wat je met die hectare grond mag doen.Lang niet altijd mag je daar zomaar een tuin maken.Ik heb vóór mijn huis een halve hectare, waar ik geen tuin of bos van mag maken, het moet weiland of akkerland blijven.Maar ik mocht wel de boomwallen er omheen restaureren en dat is dan ook met subsidie gedaan.

Maria

• Marian

>Overigens zul je eerst moeten weten, wat je met die hectare grond mag doen.Lang niet altijd mag je daar zomaar een tuin maken.Ik heb vóór mijn huis een halve hectare, waar ik geen tuin of bos van mag maken, het moet weiland of akkerland blijven.Maar ik mocht wel de boomwallen er omheen restaureren en dat is dan ook met subsidie gedaan.<

Dat mag wel, maar dan wordt het een belastingverhaal.

Landbouwgrond is veel minder waard dan ‘bouwgrond’ Als je van landbouwgrond tuin gaat maken, moet je diet eigenlijk opgeven bij de belastingdienst,die schroeven dan de prijs per meter flink omhoog, en daar moet je dan van betalen.

Is eenmalig, maar kan flink in de papieren lopen.

• jolanda

tjonge bedankt voor al jullie info , dat van die belastingen wist ik niet ,naast de woning zit een stuk weiland , dat willen we bij de tuin aantrekken , met een grote natuurvijver erin, dat stuk ligt op het noorden en daarom de vraag over de bomen , wij hebben er geen last van ( de buren ook niet , die zitten te ver weg) en het houd de wind een beetje tegen, en het is wat minder kaal,de rest ligt achter de woning. maar misschien moeten we dat nog even navragen bij de gemeente dan