nieuwe tuin , snelgroeiende bomen?

• carin

Dat verhaal van de belastingdienst snap ik niet goed, Marian. Als ik de bestemming van grond, die ik nu al in eigendom heb (ook wij hebben een weiland bij ons huis dat we in de toekomst bij de tuin willen trekken) en waar ik ook OZB over betaal, wil wijzigen, dan heeft de belastingdienst daar toch niks mee te maken? Zij gaan over de inkomstenbelasting en vermogen en dergelijke en ik heb van die grond geen inkomsten en krijg die ook niet door er bomen te planten. Hooguit zou de gemeente kunnen oordelen dat mijn pand meer waard wordt door een mooiere tuin, maar zelfs dat kun je betwisten, want de grond heeft altijd al bij de woning gehoord.

Het verhaal van Maria over de bestemming klopt wel, maar dat zal ook veelal van de omgeving afhangen of de gemeente je aan de agrarische bestemming houdt. Bovendien, wat is het verschil tussen een weiland zonder bomen en een weiland met hier en daar een mooie boom? Ik geloof dat het in ons geval niet zo'n vaart zal lopen, maar in een beschermd cultuurlandschap zou dat wel eens anders kunnen zijn. Carin

• Marian

Onze buurvrouw heeft ook een boerderij met 0.60 ha grond, en die heeft er ook gewoon tuin van gemaakt. Geen haan die er momenteel naar kraait.

Maar wij hebben dit jaar belastingcontrole gehad, en ik heb al moeten doen om die meneer te bewijzen dat onze tuin al zo groot was toen wij ons huis 28 jaar geleden kochten, en dat we geen grond van de ‘akker’ bijgepakt hebben.

Hun redeneren zo: iemand koopt 1 ha bouwgrond, en moet € 150 per meter ( fictief) betalen. Jij koop 1 ha landbouwgrond aan € 10 per meter. Jij hebt dan een ‘voordeel’ van € 140 ten opzichte van die ander. Daar moet je dan van betalen.

Maar, hier in de straat zijn ze niet te tellen die boerderijen met 0.50 tot 1 ha gekocht hebben, en daar tuin van gemaakt hebben.

Burgers krijgen bijna nooit controle, en wat niet weet wat niet deert zou ik zeggen.

Ik zou eerst eens rondkijken in de buurt, en misschien navraag doen, niet te snel naar de gemeente stappen.

• Marian

p.s. Ik weet niet of dit voor niet agrariers ook telt, maar uit dat verhaal van die belastinginspecteur heb ik dus wel begrepen dat je niet zomaar cultuurgrond bij je woning kan pakken. Ik ken er meer, die daar problemen mee gehad hebben, maar dan moet ik er wel bijvertellen dat dat allemaal agrariers waren.

De buurvrouw is ook eens naar de gemeente geweesd, want die wilde een soort huisje met veranda op dat stuk grond bouwen, maar dat mocht niet, want de grond was agrarisch en daar mag niet op gebouwd worden.

Maar ze zijn nooit komen kijken of ze er tuin van gemaakt heeft.

• Marian

Na die controle weet ik wel, dat de belastingdienst niet alleen over inkomen en vermogen gaat, maar dat ze ook beoordelen of je geen voordeel ten opzichte van een ander hebt.

Zo hebben wij een jaaaaaren een perceel gehuurd, en die grond hebben we goedkoper kunnen kopen, omdat het dus in verhuurde staat was.

Kregen we dus gelijk een aanslag, dat we prijsvoordeel ten opzichte van iemand anders hadden, en een flinke aanslag dus. Niets aan de hand totdat we de grond gaan verkopen, dan willen ze geld zien.

In een ander berichtje heb ik ook al vermeld, dat wij dus hebben moeten bewijzen dat we geen landbouwgrond bij onze tuin getrokken hebben. Maar nogmaals, ik weet niet zeker of dat voor niet-agrariers ook telt, Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

• carin

Ik ben een nieuwsgierig mens, dus ik zou heel graag willen weten wat dan de basis is voor de belastingdienst. Gaat het om vermogensvorming? Ik heb ook niks nieuws gekocht, wij hebben het al heel lang en het komt uit de familie van mijn man. Een erfenis dus.

Ik weet wel dat ik er nooit iets op zal mogen bouwen, tenzij de bestemming formeel tot tuin gewijzigd wordt. Maar dat wil ik ook zeker niet. Alleen mooie bomen. Carin