Rabarber

• Miepje

Rabarber nog mooi ingemaakt voordat we op vakantie gingen maar ik kan er nu nog wel een flinke partij van inmaken,…. hoe zat dat ook alweer met nitrieten en nitraten (of andersom) Kun je nog nog wel / niet oogsten?? Had dat nou te maken met de langste dag of juist met de R in de maand?? Ben 't ff kwijt!

*D Miepje

• Hinke

Ik heb ooit gehoord dat je niet meer moet oogsten na de langste dag, maar of dat echt zo is en zo ja waarom, geen idee!!!:-)

Hinke.

• paula

Dat doe je zodat de plant reserves kan opbouwen voor volgend jaar, te vergelijken met bloembollen. Kan het je niks schelen dat ie het 't volgend jaar niet meer zo goed doet, dan zou ik zeggen snijden maar. Anders zou ik nu geen stengels meer oogsten.

Paula

• Hinke

Oh, ik dacht dat het met smaak of bepaalde stoffen te maken had, wat Miepje ook aangaf. Ach maakt ook niks uit, ik hou toch niet van rabarber, heb het alleen maar voor manlief in de tuin:-):-)

Hinke.

• Katinka

Mmmm… lekker, rabarbermoes met frambozen en gele vla :D:D.

• frouwk

ik heb het in sept. nog wel eens geplukt, maar het smaakt niet lekker meer.

of het dan schadelijk is geen idee !

• Miepje

Ben ff gaan googlen,…..

Ik vond info op Wikepedia:

Rabarber is voornamelijk in de zomer op de markt, maar ook kan rabarber al vanaf november gekocht worden. Dit is mogelijk doordat de rabarberpollen geforceerd kunnen worden. Bij de buitenteelt is het belangrijk om na de langste dag geen stelen meer te oogsten, opdat de plant voldoende reservestoffen voor het volgend jaar kan vormen.

En helemaal niks over nitrieten of nitraten,….

Maar wel dat rabarber oxaalzuur bevat (Oxaalzuur is een stof die kalk bindt waardoor het de opname belemmert, in grote hoeveelheden is het zelfs giftig maar dan moet men wel heel veel (zo'n 10 kilo) eten)

Bedankt allemaal voor 't meedenken!!

*D Miepje

• Olga

Tja, dat oxaalzuur. Echt niet goed als je je zorgen moet maken om botontkalking.

Het kan in je familie zitten (zoals bij mij) en dan moet je zelf ook oppassen.

Of, gewoon door de leeftijd (vrouwen in de overgang) kan botontkalking van nature er bij horen en dan wil je ook geen rabarber, nog los van de smaak dus. Mij te zuur en om er dan bergen suiker bij te scheppen (ook niet gezond)…. Na een jaar op mijn volkstuin tegen 3 prachtige pollen aangekeken te hebben waar ik niet van wilde eten, heb ik ze maar gerooid en weggegeven (met tekst en uitleg).

Het klopt van die langste dag, daarna moet de plant weer reserves opdoen, net als de asperge dus!

Olga