Miscanthus sin. 'Kleine Silberspinne'

• Hinke

Ik heb een Miscanthus sinensis ‘Kleine Silberspinne’, die is prachtig en ik kan op een andere plek in de tuin nog wel één kwijt. Nu is die ik heb al behoorlijk groot, dus voordeliger is er een stuk af te halen. Maar is deze soort gemakkelijk te delen? En zo ja wanneer kan ik dat dan het beste doen, dit najaar nog of beter wachten tot volgend voorjaar?

Hinke.

• carin

Ik heb deze miscanthus ook, prachtig is hij. Je kunt hem het beste delen in het vroege voorjaar, februari-maart, als je ook de oude halmen terugknipt. Het is wel een flinke klus, want het is een taaie rakker. Maar met een scherpe spa (en een sterke man) kom je een heel eind. Carin

• Hinke

Bedankt Carin ik denk dat ik hem dan maar mooi laat staan en een nieuwe koop, of een andere soort. Ik heb wel een sterke man, maar heb liever niet dat die aan mijn planten komt:-);-:)

Ik heb ook de Miscanthus floridus, dat was al een klus om die te verhuizen een paar jaar geleden en mijn zus heeft een Pennisetum soort en daar is ook met geen mogelijkheid doorheen te komen, die moet je echt met een bijl en/of zaag te lijf.

Hinke.

• Katinka

Speciaal voor de siergrassen heb ik een extra lange, extra smalle spa die superscherp geslepen is. Je komt er anders écht niet doorheen. Ik ga volgend voorjaar eerst afsteken en dan pas ‘stoppels’ maken…. beter voor mijn huid ;). Mijn kleine silberspinne is niet meer zo “klein” en brengt nu mijn Annabelles in de verdrukking. Ik zie nu alweer als een berg op tegen het afsteken want ik moet het toch echt zelf doen!

• Hinke

Mijn ‘kleine’ kan nog wel even groeien, heeft nog wel wat ruimte en omdat ik al bang was dat het misschien een taaie zou zijn dacht ik, ik vraag eerst hier maar even voor ik aan zo'n klus begin. Een scherpe spa is natuurlijk heel belangrijk, maar ik gebruik voor dit soort klussen tegenwoordig ook wel de elektrische zaag van mijn man:-)

Hinke.

• carin

Als je nog een andere mooie miscanthus zoekt, dan kan ik de Morninglight aanraden. Mooie smalle vorm, valt nooit uit elkaar en heeft een smalle witte streep op het blad. Hij hoort niet te bloeien, maar (door de warmere zomers?) bloeit hij hier de laatste paar zomer wel.

Als je een soort lage zilverspin zoekt, dan moet je de Yakushima dwarf zoeken. Ook mooi en blijft mooi laag, niet hoger dan een kleine meter.

En ja, dat afsteken blijft een vervelende klus. Ik moet hiervoor zelf hulp inroepen, want mijn rechtervoet heeft weinig kracht meer, sinds een ongeluk en met links kan ik het onmogelijk. Vreemd hè, dat er ook zoiets bestaat als rechtsvoetigheid.

Carin

• Katinka

Wat voor elektrische zaag? Ik heb al eens een handzaag geprobeerd (je wordt vanzelf creatief met die grassen) maar dat lukte niet. Ik neem aan dat je niet zo'n decoupeerzaag bedoelt?

• Hinke

Nee geen decoupeerzaag:-) Een elektrische zaag heeft een blad dat het model heeft van een gewone handzaag, alleen dan wat kleiner. Je kunt er nieuwe losse bladen bij kopen, dus ik heb een blad apart liggen wat ik heel af en toe in de tuin gebruik, die mag wel een beetje krom zijn:-) Als mij man hem nodig heeft dan zet hij het rechte goede blad erin:-):-)

Hinke.

• Katinka

Aha, zo'n ding dus. Ik ga eens in de schuur van mijn broer neuzen. Die bewaart werkelijk alles, zo had hij al drie hogedrukreinigers, waarvan één met een lam spuitpistool die ik ook al voor onbepaalde tijd heb ‘geleend’ en hij doet het nog prima. Af en toe ‘leen’ ik wat van die hamsteraar want ik onderhoud zijn tuin immers :D:D. In de herfstvakantie gaan we weer aan de slag dus dan ga ik even rondsnuffelen.