wat te doen met roos met sterroetdauw?

  • janet

    beste murielle,

    je kan best takken terugnemen, kijk eens of de takken mooi groen zijn of dat er ook zwarte vlekken op zitten in geval van het laatste: weghalen. Een goede roos is in staat om zeer snel nieuwe takken te maken en als je de overige takken onder spanning zet dan gebeurt dit nog eerder> touwtje aan de roos en tak krom trekken zonder dat ie knakt of afscheurt en touw vastzetten evt na een week nog iets strakker trekken. Je zal zien dat de roos binnen de kortste keren nieuwe takken gaat maken. Als je wilt weten of de grond goed is dan kan je een bodemmonster laten testen, bij de Welkoop doen ze dat o.a. dan weet je ook wat er evt schort aan de grond, voordat je gaat mesten en zo. trouwens kruisende takken kan je voorkomen door te snoeien net boven een buitenoog> zit meestal in de oksel van een vijfblad, snoei consequent boven een naar buiten gericht oog. succes ermee,

    groet janet

  • Brigitte Verkuijl

    Nog even een vraagje, hoe kort mag ik snoeien? Een groot gedeelte vd stengels zit ook onder…

  • janet

    hai murielle,

    ik heb ff gekeken wat voor roos flammentanz exact is, ken nl wel de naam maar niet de kenmerken. Het is een zomerbloeier en als je snoeit dan heb je volgend jaar dus minder bloemen. wellicht dat je voor lief moet nemen dat je volgend jaar minder bloemen hebt (aangetaste delen dus weghalen) en wel een gezonde roos of dat je de gok neemt. Is het merg van de roos ook aangetast, zou wit moeten zijn, bij ziekte is het vaak bruin en ik knip zelf net zo lang door tot ik wit merg aantref ook zie je dat de buitenste laag van de tak wat vuilzwartig aandoet ipv helder groen. ik denk wel dat je veel moeite onderneemt voor een zomerbloeier, op zich zou het een goede roos moeten zijn ADR keurmerk maar soms willen ze gewoon niet doen wat we verwachten ik ben dan rucksichloss, vervangen voor een ander exemplaar oftewel uithuilen en opnieuw beginnen. wat een mooie vervanging zou kunnen zijn is clg etoile de hollande>doorbloeiend en geurend en een wonderschone gevulde bloem, karmozijnkleurig (er zijn er nog veel meer maar deze heb ik zelf gehad). toch weer een heel verhaal, veel succes ermee