Zaden oogst systeempje

• Olga

Het kan zo maar gebeuren dat je na jaren van proberen en verbeteren tevreden bent met een behaald resultaat.

Ik ben dus tevreden over mijn “beproefde” zadenoogst-systeempje.

Hieronder volgen twee foto's met uitleg. Ik zou zeggen, wie net zo gek is op oogsten als ik…. Doe er gerust je voordeel mee!

Foto 1: prikbord met zadenzakjes

De zakjes zijn zogenaamde loonzakjes. Je kunt ze halen bij de “betere” kantoorboekhandel. Ik heb ze van de Sligro. Je schrijft er gewoon de naam op. De klepjes zijn dubbelgevouwen en daarna een speld erdoor. Hierdoor blijven ze openstaan. Dit bevordert het drogen en vergemakkelijkt het ingieten van nieuwe zaadjes. Klaar met oogsten en drogen, dan kan het zakje dicht en plaatsmaken voor het volgende….

Foto2: Werktafel met attributen

Grotere schaaltjes voor het opschonen van de zaden. Heel handig dat ze een punt hebben waardoor je er mee kunt gieten. De kleine puntschaaltjes gebruik ik om de zaadjes mee in de zakjes te mikken. Natuurlijk tref je ook een envelopje aan en pen. Daarnaast nog een map waarin een lijst zit met de preciese namen van de planten. Maar niet te vergeten een leesbril met de grootste sterkte, dat vergemakkelijkt het gevriemel, ook nuttig voor de 40-minners!

Na heel wat gepruts met schoteltjes en bakjes, waar ik er al gauw heel veel van had, kwam ik op dit idee. Ik heb er helaas toch nog één probleem mee……

Het bord is vol! :D

Hoe doen jullie dat, en zijn er misschien nog tips voor mij?

Olga

• carla

Wat een goed idee Olga, ik frummel ook altijd maar wat aan. Maar ik oogst ook niet zoveel als jij.

Ik denk dat je nog een prikbord zal moeten maken meid!

Waar bewaar jij de zakjes als ze `vol` zijn?

Ik heb ze in een mandje maar als alle zaadjes naar de onderkant zijn gezakt staat alles scheef en lijkt het mandje zo vol.

groetjes,

Carla

• ann

Dat idee met de loonzakjes vind ik wel een goede tip. Ik doe ze eerst ook in een envelope en berg deze op in een schoendoos.Na het drogen en opschone van de zaden doe ik ze in een hangkastje waar je normaal schroeven en spijkers in opbergt. Hier zitten 32 laatjes in.Op het laatje een naamplaatjes met de naam van het geoogste zaad.

Ann

• Olga

De zaadjes schoon ik meestal direct al voor ze de zakjes ingaan.

Als de zaden geoogst en gedroogd zijn bewaar ik de envelopjes in voorraaddoosjes (zoals deze van de hema). Per oogstjaar een eigen doosje en daarin zet ik ze op alfabet. Dit jaar worden het denk ik wel meerdere doosjes!

En ja, ik ga nog een extra stuk prikbord maken. Het hangt dus op de volkstuin in het huisje. Probleem is dat ik een plek (op handige “giethoogte”) moet vinden waar de zon niet op komt te schijnen…..

Olga

• paula

Geweldig systeem Olga!! Ik heb geen grote tuin en daarom dus ook niet zoveel zaad. Ik doe de zaadjes in van die plastic dozen met vakverdeling. En waar heb je die handige schaaltjes vandaan?

Paula

• Mike

Leuk Olga,, je bent wel heel netjes en secuur. Ik stop de zaden gewoon in enveloppen, schrijf de naam er op en klaar. Maar vaak zie ik dan door het bos de bomen niet meer en de meeste enveloppen ‘lekken’ ook nog. Jouw systeem lijkt me erg handig, - ik denk dat iets soortgelijks ook ga proberen.

Mike

• Margriet

Mijn systeempje……..(ik ben een chaoot)

Ik stop de zaden in een envelop. Ik schrijf de naam en het jaar erop. Ik vouw de envelop dubbel en stop die in de tweede envelop. (weer naam en oogstjaar erop).

Dat beschermt tegen “lekken”. En het is niet duur sinds ik de Action heb ontdekt.

(voor de enorme hoeveelheden enveloppen)

Gr. Margriet.

• Olga

hmm? de Action? heb ik wat gemist, je maakt me nieuwsgierig!

Lekken dat snap ik! Mijn zakjes houd ik (angstvallig keurig rechtop …. onder normale omstandigheden.

Maar , begrijp ik nu dat je slechts een maal per soort oogst?

Deze gek :D loopt momenteel bijna dagelijks alles na, maar toegegeven, door omstandigheden heb ik daar nu ook de tijd voor….en gek genoeg, vind ik het leuk. Is er een naam voor mijn afwijking :D?

Olga

• Olga

De schaaltjes heb ik van, alweer, de Sligro. Je moet er dus wel een pasje voor hebben, vanwege eigen bedrijf (in mijn geval van mijn vriend). Maar alles wat ze in dit soort zaken (zoals ook de Makro) hebben, moet ook elders te krijgen zijn, helaas weet ik niet waar? Anders, een vierkant schaaltje (tegenwoordig ook “in”) heeft ook een giethoekje en moet toch wel te vinden zijn?

• Margriet

www.action.nl voor de adressen van winkels bij jou in de buurt.

Het is een soort winkel van sinkel, vooral erg goedkoop in ehhhhh àlles! :-)