Het kan zo maar gebeuren dat je na jaren van proberen en verbeteren tevreden bent met een behaald resultaat.
Ik ben dus tevreden over mijn “beproefde” zadenoogst-systeempje.
Hieronder volgen twee foto's met uitleg. Ik zou zeggen, wie net zo gek is op oogsten als ik…. Doe er gerust je voordeel mee!
Foto 1: prikbord met zadenzakjes
De zakjes zijn zogenaamde loonzakjes. Je kunt ze halen bij de “betere” kantoorboekhandel. Ik heb ze van de Sligro. Je schrijft er gewoon de naam op. De klepjes zijn dubbelgevouwen en daarna een speld erdoor. Hierdoor blijven ze openstaan. Dit bevordert het drogen en vergemakkelijkt het ingieten van nieuwe zaadjes. Klaar met oogsten en drogen, dan kan het zakje dicht en plaatsmaken voor het volgende….
Foto2: Werktafel met attributen
Grotere schaaltjes voor het opschonen van de zaden. Heel handig dat ze een punt hebben waardoor je er mee kunt gieten. De kleine puntschaaltjes gebruik ik om de zaadjes mee in de zakjes te mikken. Natuurlijk tref je ook een envelopje aan en pen. Daarnaast nog een map waarin een lijst zit met de preciese namen van de planten. Maar niet te vergeten een leesbril met de grootste sterkte, dat vergemakkelijkt het gevriemel, ook nuttig voor de 40-minners!
Na heel wat gepruts met schoteltjes en bakjes, waar ik er al gauw heel veel van had, kwam ik op dit idee. Ik heb er helaas toch nog één probleem mee……
Het bord is vol!
Hoe doen jullie dat, en zijn er misschien nog tips voor mij?
Olga