Groenblijver op stam 100 a 150 hoog

• Joost

Ik heb twee mooie bloempotten gekregen en zoek nog 2 groenblijvende planten op stam (1000 a 150 hoog). Een laurier vind ik wel mooi, maar ik wil eens iets anders. De potten met planten komen links en rechts naar de voordeur.

Heeft iemand tips voor een mooie groenblijvende plant?

• carla

Viburnum tinus, blijft groen, bloeit in najaar-winter en geeft soms ook nog bessen

Bonte hulst.

• Joost

Hulst is inderdaad ook een leuk idee. Is dat een beetje makkelijk te houden op stam, gewoon alles wat buiten de bol groeit eraf knippen?

• carla

Ik heb geen idee Joost, heb er geen ervaring mee maar heb hem eens gezien en vond hem mooi om te zien.

De Viburnum kan wel wat snoeien gebruiken af en toe want die groeit soms best hard. Maar dat kan per plant en standplaats etc veel verschillen merk ik in mijn eigen tuin.

Succes er komen misschien nog meer tips.

Carla

• maria

Behalve van viburnum tinus heb ik in de winter ook altijd veel plezier van besdragende( dus vrouwelijke) skimmia's.Ze zijn in allerlei soorten en maten te koop.Vogels eten de bessen wél, maar niet zo snel als hulstbessen, die zijn meestal vér voor kerstmis al verdwenen.Er zijn er die een mannetje nodig hebben om bes te zetten, maar tegenwoordig zijn er ook soorten die prima bes zetten zonder stuifmeel.Je moetze in de bloeiperiode wat meer water geven om bes te zetten.

Maria

• Marian

Een hulst die geent is zal niet zulke problemen opleveren, maar anders, ja alles wat onderaan uitschiet eraf halen.

• Brigitte Verkuijl

moet het groen zijn, je kunt een Photunia Red Robin doen dan heb je rood en groen. En je hebt ze nog op stam ook en zijn erg mooi. Voorjaar witte bloemetjes, ben gek op mijn mooie RR.

• Katinka

Ik ben van de losse “look” en ik vind het altijd jammer dat die donkergroene ‘groenblijvers’ zo stijf en donker aandoen. Omdat je ook ‘weer eens wat anders wilt’ schrijf ik wat ik heb staan: bamboe. Je kunt het ook ‘op stam’ maken door de onderste bladeren te verwijderen. Mooi lichtgroen blad, wel even zoeken naar ééntje die groen blijft. Waait het erg hard om je voordeur, dan kan het lichtgroen wat beschadigen en minder fris aandoen, maar anders vind ik het wel een aanrader. Ik weet niet welke ik heb, is een stekje dat ik heb gekregen van een collega.

• janet

eonymus op stam, blijft mooi groen en in verschillende tinten te verkrijgen. hulst is trouwens ook prachtig. succes ermee