verplaatsen planten

• Mary

Hallo,

Wij willen in het voorjaar een zitje maken in de tuin. Dat betekend dat er een aantal planten verplaatst moeten worden. Is dat wijheid om nu te doen , of moet ik wachten op het voor jaar?

Het gaat om anemonen, een jonge blauwe regen en een jonge Magnolia.En nog wat klein spul. Wel allemaal vaste plantjes.

Groet,

Mary

• maria

Vaste planten kun je in principe het hele jaar door verplanten mits:…..je er voor zorgt dat ze met een goede kluit worden verplaatst en je er de eerste tijd voor zorgt dat ze niet verdrogen door direct zonlicht en te weinig water.Dus dagelijks er even langs lopen en zo nodig water geven of er iets overheen gooien bij felle zon.In najaar, winter en vroege voorjaar hebben de planten minder water nodig en is verplanten dus wat gemakkelijker dan in de zomer.De enige tijd dat je beter niet kunt verplanten is wanneer de grond bevroren is.

Maria

• Katinka

Eigenlijk kun je op elk moment planten verplaatsen, als je maar een goede kluit meegeeft en voldoende water als het droog is. Dat watergeven is meestal het probleem, en reden om de planten niet in hoogzomer te verplaatsen. Maar het kan wel. Ligt ook aan de plant, ik heb met succes tijdens de hitte een echinacea verplant (maar die houdt wel van droogte…).

Ik zou het gewoon nu doen, want dan groeien de wortels nog wat aan voor de winter. Mocht het een strenge winter worden, bescherm dan even de pas verplante exemplaren, die kunnen daar toch wat slechter tegen. Dat is dus meteen het voordeel van het voorjaar: ze hebben ruim de tijd om te groeien en de planten groeien ook veel harder door het hoge gehalte aan groeihormoon, dus ook minder kans op verrotte wortels en ziektes in afgebroken takken. Vaste planten hebben daar niet zo'n last van, die kun je nl. ook na het verplanten nu voor de helft terugknippen.

Succes!

• Mike

Even wachten tot eind september, dan kan dat zonder problemen of veel nazorg. Dan wel de planten ruim uitgraven en met zo veel mogelijk wortels verplaatsen. Dan kun je in het voorjaar lekker aan de slag met het zitje.

Mike