Welke Penstemon kan dit zijn?

• Olga

Half juni stond ie zo mooi te bloeien bij een tuinbuurman. Volgens mij was ie heel mooi blauw, die Penstemon.

De buurman bewaarde zaadjes die ik gisteren kreeg. Omdat ik toch wel graag de preciezere naam weet, heb ik gevraagd of er nog iets bloeide voor een foto…

Hier twee fotootjes van de laatste bloemen. Gek genoeg lijken/zijn ze nu meer lila. Hopelijk zijn ze duidelijk genoeg zodat iemand me aan de juiste naam kan helpen?

Olga

• mw.lutetia

is het geen lobelia?luut

• carin

Het lijkt op een penstemon Sour Grapes. Ik heb echter geen idee welke rassen echt uit zaad terugkomen. Kan best zijn dat er uit de zaadjes een heel andere kleur of een slechtbloeiende plant komt. Het valt me op dat de penstemonrassen heel verschillend zijn qua rijkbloeiendheid. Garnet bloeit bijna onafgebroken, andere rassen bloeien wel lang, maar meer met tussenpozen. Als je echt dezelfde plant als je buurman wilt, dan zou ik hem om een paar topstekken vragen. Niks zo makkelijk als een penstemon stekken. Carin

• ann

In Engeland ben ik ook een prachtig blauw bloeiende Penstemon tegengekomen en deze droeg de naam Penstemon heterophyllus “Blue Spring”. Ik had hem graag mee willen nemen maar dat ging helaas niet.

Ann

• Olga

Dank voor het meedenken!

En nee, een Lobelia is het toch echt niet.

Ik heb jullie suggesties genoteerd. Vind ‘m inderdaad veel lijken op de P. Heterophyllus “Blue Spring”. Als dat ’m is heb ik goede hoop. Ik belande al op een site waar die “comes true from seed” werd genoemd. En anders ga ik inderdaad wel om stekjes vragen!

Herkenbaar, dat je ergens op vakantie een mooie plant ziet en deze niet kan meenemen Ann! Als je “in bent voor” een experimentje, kan ik wel wat zaadjes sturen hoor, ik heb best veel gekregen! Mail me dan maar.

Olga

• ann

Olga ik heb je een mailtje gestuurd.

Ann