wat nu doen met uitgebloeide bloemen hortensia

• Brigitte Verkuijl

De een zegt wel snoeien de ander niet. Op het kaartje staat liever niet. Moet ik dan de uitgebloeide bloemen laten zitten of mag je die er dan wel afhalen (afstropen als het ware) of knippen of gewoon laten zitten? Het gaat om de Red Beauty.

• Hinke

Voor zover ik ik het kon vinden met via google is de Red Beauty een ‘gewone’ Hortensia. Die snoei je in principe niet, alleen als hij te groot wordt zou je er wat takken uit kunnen halen, of om te verjongen als hij veel oud hout heeft.

De bloemen kun je het beste de hele winter laten zitten, geeft wat een natuurlijke vorst bescherming voor de nieuwe knoppen. Bovendien kan het erg mooi zijn met wat rijp of sneeuw erop.

Maar is de Hortensia bij jou dan al uitgebloeid? Bij mij zijn de bloemen nog steeds prachtig, zonde om ze er al af te halen:-)

Hinke.

• Brigitte Verkuijl

de helft is uitgebloeid en de andere helft niet. Heb er 2 in pot staan voor het huis. Echt erg mooie kleur dat ze hebben. Het is idd een gewone soort met mooie rode bollen. Ik kon via google niet veel vinden over de verzorging… Maar gelukkig heb ik jullie nog die altijd meer vinden dan een ander :D

• N

Nee, niet afknippen, zonde! Zeker in een pot hoef je niet te snoeien. Misschien kun je er in oktober een plekje voor vinden in de tuin. Als je lang plezier van de bloemen in huis wil hebben kun je wachten tot ze op hun mooist verkleurd zijn, afknippen en in een klein laagje water zetten. Water niet aanvullen of verversen. Na en dag of 10 is het water verdampt en zijn de bloemen droog en als het goed is ook mooi op kleur gebleven.

Nina

• Teuni

Zoals Nina zegt, nooit afknippen! Dat is juist mooi die verkleurende bloemen van de hortensia's. Als ze mooi verkleurd zijn en stevig aanvoelen kan je er een krans van maken of iets anders voor in je woonkamer of hal. Anders gewoon laten zitten als bescherming voor de vorst. Pas afknippen in maart onder de bloem, boven de eerste bladknop, want daar zit de volgende bloem voor het komende jaar.

gr. Teuni