Clematis bij Rosa 'Madame Alfred Carriere'?

• Hinke

Tegen de oude gele steentjes van ons huis staat de klimroos ‘Madame Alfred Carriere’. Zowel het blad als de bloem vind ik toch wat te bleek tegen deze muur. Nu denk ik erover om er een Clematis (of?) bij te zetten, wie weet een leuke combi met deze roos en de gele muur? Erbij staan ook nog roze Hortensia's.

De eerste foto is van eind mei, ondertussen staat er op de lege plek rechts onder de roos ook een Hortensia, nu nog blauw maar ik denk volgend jaar roze net als op de tweede foto:-) Deze staan tegen de zelfde muur als de roos.

Hinke.

• Katinka

Uitgaande van de kleurenleer zeg ik: een paarse clematis. Paars is immers de complementaire kleur van geel en dat geeft dan het meeste contrast, dus opvallender dan wit. Je kunt kiezen voor een donkere paars zoals de oude vertrouwde ‘jackmanii“ of een beetje donkerviolet naar het rood toe, zoals ”gipsy queen“ of juist een lila-achtige kleur, dat laatste geeft een zachter contrast, zoals ”vyvyan pennell". Die laaste vind ik wel het mooiste, maar ook het lastigste, zeker tegen zo’n muur aan.

Of….. gewoon een bloemetje afplukken van de beoogde kandidaten en op het rekje steken, dan van een afstandje gaan staan besluiten. Ik vraag het wel altijd netjes aan de kweker of ik dat mag doen :D:D en meestal is het geen probleem.

• Brigitte Verkuijl

of een ville de Lyon, kleurt ook er mooi bij en bloeit bij mij erg mooi en veel of dr ruppel.

• Hinke

Zelf dacht ik inderdaad wat naar het bordeaux rode of lila toe. Heb even met jullie namen gegoogled, het leuke, nou ja:-) is dan dat je heel veel verschillende kleuren foto's krijgt bij één naam. Ik probeer binnenkort een keer naar de kwekerij te gaan waar ik de roos ook heb gekocht, zal eens kijken wat ze daar hebben.

Hinke.

• Margriet

Princess Diana lijkt me ook leuk, beetje kersrood/roze. Tulpvorm die natuurlijk tegen die muur goed opvalt. Bloeit lang en rijk als hij een aantal jaren vaststaat.

Gr. Margriet.

• Mike

De Princess Diana is idd leuk, maar erg lang bloeit 'ie niet en de bloemen zijn tamelijk onopvallend tegen die bakstenen muur (rose bij rozerode stenen). Zelf zou ik kiezen voor de Arabella. De perfecte kleur paars bij de roos en de muur, - en, - de Arabella bloeit ook nog eens door van begin juni tot in september. Klimt niet uit zichzelf, maar met een beetje steun hoeft dat geen probleem te zijn.

Mike

• Hinke

Margriet en Mike, bedankt!! Ik vind de Princess Diana qua bloem ook erg mooi. Ik heb ook deze namen genoteerd en ik probeer woensdag even naar http://www.tuinbijdewildernis.nl/ te gaan in de hoop dat ze nog iets hebben staan aan Clematis.

En eens kijken of ze ook siergrassen hebben.

groet, Hinke.