ongedierte

• janet

beste prikkers,

reeds een aantal maal heb ik gevraagd of iemand wist wat voor ongedierte zich een weg baant in rozenscheuten, zonder antwoord. Nu heb ik per toeval zelf ontdekt wie de boosdoener is en de remedie. Het betreft de dalende rozenscheutboorder (ardis brunniventris), dit is een nakomeling van de bladwesp, deze legt eitjes in mei in de verse scheuten van rozen. de larve (6 mm, geel van kleur) vreet eerst wat blad en baant zich gedurende 3 weken een weg in de nieuwe rozenscheuten om vervolgens volgevreten naar buiten te komen en in de grond te overwinteren tot het volgende jaar. je ziet dan een klein gaatje in de scheut, daarboven sterft de scheut af, gevolg rare takontwikkeling. de remedie is spuiten met Decis. de maand waarin de larfjes gelegd worden trek ik wel in twijfel daar ik van de week weer een tak aantrof met een bruin gaatje, merg is uitgehold, bloemknoppen sterven onherroepelijk af.

Ik dacht dat het zinvol was om de info te delen.

groet janet

• Plantadvies

Altijd goed Janet. Over goede informatie kan men nooit te weinig beschikken.

Thanks voor je uitleg.

Plantadvies

• carin

Die larfjes zie je inderdaad wel eens in mei. Ze zijn makkelijk te zien, omdat ze een paar blaadjes bij elkaar plakken waar ze zich in verbergen en van waaruit ze kennelijk die topjes eruit gaan vreten. Ikzelf spuit nooit, maar loop in mei regelmatig langs de struiken en knijp subtiel op de samengeplakte blaadjes. Larfje plat. Een week of twee volhouden en dan is het ook opgelost. Bij mij houdt deze methode ook de schade behoorlijk beperkt. De paar uitgevreten knoppen worden snel weer vervangen door nieuwe. Carin

• kuuk

Daarom kom ik zo graag op dit prikbordje omdat mensen bereid zijn hun kennis te delen. En aan dit soort tips kunnen we nooit teveel hebben toch. Ik heb dan wel niet zo'n “rozenknoppenvretertje” (hoop ik) maar in ieder geval bedankt voor de tip.