Leylandia haag aanpakken, maar met wat ?

• Miky

Hallo

Wij hebben een Leylandia haag staan van bijna 30 meter lang, erg leuk en mooi maar dit spul groeit als een tierelier…nu hebben wij :

Een heggeschaar gekocht paar jaar geleden,en nu……zelfs een kettingzaag…maar zelfs hiermee kom ik niet tot het doel,ik zou er misschien wel komen,maar dan ben ik waarschijnlijk 4 dagen verder….

ik wil een machine die als boter door deze heg heengaat…de dikste tak is misschien maar 10-12 cm,maar zelfs met die kettiingzaag is het ondoenlijk werk met 30 meter haag.:

ik wil hem graag op 2 meter zetten en niet zoals nu,op sommige punten zelfs 3 mter 50 !

…..dit blijkt een helse klus te zijn,zelfs met een kettingzaag…nu wil ik graag weten hoe hoveniers dit aanpakken…gaan die met een cirkelzaag oid te werk ?

er moet toch een apparaat,proffesioneel,,bestaan wat je ook kan huren om deze sterke haag een koppie kleiner te maken en je niet na 1 meter en 15 minuten met het zweet op je lichaam de trap opschuift om de volgende meter te doen ?

Ik begrijp dat je wat moet zweten voor een mooie tuin maar hier is bijna niet meer doorheen te komen , wie heeft de gouden tip behalve een hovenier laten komen……….bedankt alvast

• N

Tja, volgens mij nog één keer met de trap erlangs en dan met de takkenschaar de haag terugzetten op de gewenste hoogte van ca 1.70.

Daarna in het groeiseizoen heel regelmatig knippen en vooral de hoogte goed bewaken. De takken krijgen dan niet de kans zo dik te worden en kun je het met de (electrische) heggeschaar af. Persoonlijk hou ik m'n langste hagen zodanig hoog/laag dat ik er zonder trap bij kan om te knippen. En 1.70 is dan net hoog genoeg om niet overheen te kijken tenzij je er vlak bij gaat staan en toch vrij makkelijk om te snoeien.

Nina

• Miky

Nee er moet volgens mij een andere optie zijn,ik ga nog even verder zoeken…..als hoveniersbedrijven een opdracht krijgen voor zoiets moeten ze het anders aanpakken,kan bijna niet anders…

• Marian

Nee, is niet zo. Hoveniersbedrijven doen het volgens mij ook zo, gewoon stammetje voor stammetje afzagen.

Een andere optie is er niet. En leylandi's zagen inderdaad voor geen meter, komt door het sap.

Maar voor een hovenier maakt dat niet uit, jij betaalt toch.

Maar heb je wel een goede kettingzaag? Eentje op stroom komt er bijna niet doorheen, dat klopt.

• paula

Kettingzaag???? Heggeschaar lijkt me handiger. Het is tenslotte een heg (haag).

Paula

• de Haan

Leylandia haag knippen is toch geen probleem.

Zoals de haag nu is, neem een keukentrap/snoeizaag en een en een snopeischaar, liefst profesionele kwaliteit.

Zet hem terug 10cm lager dan de gewenste hoogte.

Is 1a2 dagen werk voor 1 persoon, is dus goed zelf te doen.

Regelmatig onderhoud.

Neem een profesionele electrische heggeschaar of een goede met een verbrandingsmotor

Je moet hem zeer regelmatig knippen.

Kosten ongeveer

snoeischaar €40

Snoeizaag €50

electrische heggeschaar €200

heggeschaar met verbrandingsmotor €700.

Dit uiteraard van professionele kwalteit

• Katinka

Ik denk dat ik het één keer zou laten doen en het daarna goed zelf zou gaan bijhouden. Maar mijn spierballen hebben al moeite met de elektrische heggenschaar en een beukenhaagje! Maar je kunt de kosten van ‘laten doen’ wel afwegen tegen een goed stuk gereedschap (ook prijzig dus).

• Marian

Hij praat over doorgegroeide stammetjes van 10-12 cm dik, die kun je er met een heggeschaar niet afkrijgen Paula. Ik kreeg er deze week zelfs met moeite maar amper de toppen met een stammetje van 2-3 cm af met de heggeschaar.

• Miky

Ik kan niet geloven dat een hovenier hetzelfde te werk gaat.Dat moet dan met een mega grote heggeschaar zijn,maar dan nog kom je niet door de stammen heen..werkspot is ook een leuke site,ik heb er nu 1 die probeert mij 3500 euro lichter te maken voor het IN- snoeien (dus niet verwijderen) van 30 meter heg.

Als het zo doorgaat laat ik alles platgooien en plaats zelf wel een schutting.

• Marian

Ik heb je gewaarschuwd Mikey. Die doen dat dus wel degelijk ook zo. En dan loopt het inderdaad flink in de papieren.

Je kan dan inderdaad beter een schutting zetten, dan ben je net zoveel kwijt ( minder zelfs denk ik, ligt aan de schutting) dan ben je overal vanaf.

Als je leylandis 2 keer overslaat met knippen, heb je weer zulke dikke takken bovenop.