Snoeien van ...(hoe heet ie ook alweer?)

• kleintje

Ik heb twee winterstruiken in mijn tuin (ik noem ze winterstruiken, maar ze hebben een andere benaming. Het zijn snelgroeiers, die in de winter al het blad verliezen en prachtige rode takken hebben die je in kerststukjes kunt verwerken).

Hoe kan ik deze het beste terugsnoeien, zodat de mooie rode kleur weer terug komt aankomende winter?

Ik wil wel een foto bijsluiten, maar weet niet goed hoe dit gaat. De struiken zijn inmiddels 2 meter hoog en zeer breed gegroeid.

• Plantadvies

Kijk anders eens op google bij afbeeldingen onder kornoelje, of je deze soms bedoeld.

Plantadvies

• kleintje

Dank je wel, ik denk inderdaad dat het de : Cornus sanguinea, is (rode karnoelje)

Nu heb ik ook een betere richtlijn om te zoeken naar snoeitips. Dank je wel!

• Plantadvies

Graag gedaan en succes.

Plantadvies

• kuuk

Ik knip ‘m in het voorjaar gewoon helemaal af. Je moet even durven maar later in ’t seizoen krijg je er mooie rode takken voor terug.

Deze tip heb ik ooit hier van het prikbordje geplukt en bevalt me prima.

• kleintje

Hallo Kuuk,

Bedoel je met helemaal afsnoeien….gewoon tot op de grond?? Het is namelijk een flink exemplaar met heel veel takken?? Dat is inderdaad nogal gedurft, maar ik doe dat ook met andere bepaalde planten

• de Haan

Elk voorjaar kort, voor hij begint uit te lopen, bij de grond afknippen.

• Katinka

Juist het helemaal tot op de grond afsnoeien geeft de mooiste rode takken, de jongste takken zijn namelijk het mooist gekleurd.

• Marian

Cornus sanguinea heeft groen/paarse takken, en de Cornus Alba heeft rode takken.

Elk jaar tot aan de grond afknippen. Groeien weer zo'n metertje hoog in 1 zomer.

• kuuk

Ja gewoon de snoeischaar d'r in. Vlug afknippen en daarna niet meer kijken en vlug naar binnen voor een bakkie koffie of thee en 't komt allemaal goed.