Haagje

• kuuk

Ik heb de vraag al eens gesteld en heb toen reacties gekregen maar helaas in de wir-war in m'n tuinschrift is het zoekgeraakt. Dus nog maar eens proberen.

Ik wil graag een haagje zetten van het trottoir tot de deur. Op dit moment staat er een Hedera arborencis. Heel mooi maar deze wordt (ondanks m'n vele snoeiwerk) veel te hoog en vooral veel te breed. Ik heb nu echt besloten: na de bloei gaan ze d'r echt uit.

Maar nu?? Wat kan ik er dan zetten.

Het wordt een haagje aan de ene kant betegeld (grijze waaltjes) en aan de andere kant gazon. Het moet goed winterhard en niet te hoog of te breed zijn. We hebben hier zandgrond en het ligt op het noordwesten.

Ik hoop maar op veel reacties en zal er deze keer zuiniger op zijn.

• de Haan

Je kan hem ook in de winter tot 30cm boven de grond afzagen.

• Mike

Groenblijvend, sterk, smal en niet te hoog,- dan kom je toch gauw bij Buxus sempervirens uit. Een andere optie is Eonymus japonicus ‘Albovariegatus’. Verder is er niet zo veel groenblijvends dat je zo klein kunt houden.

Mike

• kuuk

Wat leuk toch weer reacties. Tsja, afknippen is best wel een goed idee, wel wat kaaltjes zo in de winter maar in ieder geval wel een droge broek of rok.

De Euonymus lijkt me ook wel wat. In ieder geval lekker klein en smal te houden en eens heel wat anders. Op dit moment loop ik nog wat te dubben.

Heel erg bedankt voor het meedenken en reageren op m'n vraag.

• Katinka

Ik vind Sarcococca hookeriana var. humilis ook wel een aardig idee. Vooral omdat het zo héérlijk geurt, leuk op een plekje waar je rok erlangs strijkt om de geur op te waaien :).

• kuuk

Hallo Katinka,

Het zal nog moeilijk worden een beslissing te maken. Maar ik wil dus eigenlijk niet meer met broeken of rokken langs planten lopen omdat het in Nederland vaak te nat is. Maar ja 50 cm. hoog is wel heel aantrekkelijk en daarbij verkopen ze ‘m ook nog eens bij De Hessenhof in Ede wat vlakbij ons is. ’t Wordt nog een moeilijke keuze vrees ik.

Ik heb er in ieder geval weer een keuze bij. Heel hartelijk bedankt voor 't meedenken.