Weer een Plataan-vraagje

• Ruud

Omdat ik hier altijd goed advies krijg, stel ik mijn vraag hier weer.

Mijn dakplataan (3 maand oud) heeft 6 horizontale liggers (hoofdtakken).

Om de boom te verbreden heb ik de laatste vertikaal groeiende takken op elke hoofdtak in het verlengde van de hoofdtakken geleid.

Nu heeft de Plataan genoeg vertikaal groeiende uitlopers om de ruimte tussen de hoofdtakken te kunnen vullen door deze uitlopers ook horizontaal te leiden, de Plataan krijgt dan uiteindelijk dus meer “hoofd”takken waardoor de boom mooi vol groeit.

Door deze verbreding is de Plataan inmiddels van 160 naar 230 cm uitgegroeid.

Na dit lange verhaal is mijn vraag of dat verstandig is: als er geen vertikaal -groeiende takken gesnoeid worden dit jaar(omdat ze bijna allemaal horizontaal geleid worden, en dus niet gesnoeid), vormt de Plataan volgend jaar dan wel nieuwe scheuten?

Ik hoop dat iemand mijn verhaal en bedoeling snapt, en mij advies kan geven.

Alvast weer reuze bedankt.

• Katinka

Ik moest het wel twee keer lezen, maar begreep het daarna wel en ik kan je gerust stellen denk ik :).

Elke horizontaal geleide tak loopt volgend jaar weer uit in de bladoksels. Het uitbuigen of horizontaal leiden bevordert juist het uitlopen van die opgaande takjes, een handige truc die bij (klein)fruit bijvoorbeeld veel wordt gebruikt. Reken dus op veel snoeiwerk van die opgaande takken, die wil je immers kort houden.

Juist omdat er veel takken omhoog zullen gaan groeien, is het niet echt nodig om de boom ‘horizontaal’ dicht te bouwen. Al is dat meer een persoonlijke keuze, ik houd meer van gefilterd licht dan van volle schaduw. Ach, je kunt altijd nog weer wat weg snoeien ;).

• Ruud

Bedankt voor je antwoord.

Ik weet al waar ik vrijdag mijn vrije tijd aan ga besteden; lekker op een trapje met schaar, bamboe en dunne rubberen bindband op een huishoudtrapje staan.

Snoeien vind ik niet erg, ik vind het, raar als het klinkt misschien, 1 van de leukste bezigheden van het hele tuinieren.

Mijn vrouw houdt meer van harken en onkruid wieden, en ik dus weer niet.

Nogmaals bedankt, en tot de volgende vraag !

Met vriendelijke groeten,

Ruud

• Marian

Ja, ik had het een paar jaar terug ook zo gedaan, en moet nu elke zomer 2 x de verticale takken terugsnoeien omdat het anders te hoog wordt. Dus, ben maar niet bang dat je geen verticale takken krijgt volgend jaar.

( lees:, te veel kroon voor zo'n boompje, de joekels van bladeren wegen hel wat met regen en wind)

• Marian

Pssss. we mogen een wens doen ;D

• Ruud

De groene container is gewillig. Ik heb persoonlijk liever teveel groei dan te weinig.

Ik heb de stam goed ondersteund tot meer dan twee/derde van de lengte (drie palen rondom), en voor eventueel aangekondigde (te) harde wind of storm staaldraad en schroefogen op voorraad. Desalniettemin bedankt voor de waarschuwing.

Groetjes,

Ruud

• de Haan

Een boom zorgt zelf voor voldoende stabiliteit.

Hij moet er alleen aan wennen.

Dus die drie palen zijn op een gegeven moment weggerot en dan is hij er automatisch aangewend.

• Plantadvies

Nogmaals de haan, palen nooit laten zitten als deze zijn weggerot. Twee a drie jaar is voldoende. De boom blijft dan echter zwak.

Plantadvies

• Fred

Leg eens uit, want het ontgaat me een beetje dat een boom zwak blijft als de paal is doorgerot is.

Er blijft dan een stuk zitten, innig omstrengeld met wortels, en dat laat ikzelf ook fijn waar het is. Onnodig slopen doe ik niet.

De termijn dat een boom aam een paal staat kun je ook niet vast aangeven. Elke boom en elke plek is anders.

De allerbeste manier is het gebruik van paaltjes van 1 m. Die gaan 60 cm de grond in en steken er dan, juist, 40 cm bovenuit. 3 van zulke paaltjes rond een boom en die zal zich dan, door de werking van de wind waarbij de kroon beweegt, geroepen voelen om steviger en sneller te wortelen. Ook dan is het nog niet gezegd dat je na 2 of 3 groeiseizoenen de paaltjes al weg kunt halen.

Fred, weet wat van bomen, en niet alleen uit een boekje.

• Ruud68

Iedereen bedankt voor hun antwoorden, tips en ontradingen

Vandaag heb ik voor de Plataan een bamboe raamwerkje gemaakt (spinnenweb) om tussen elke hoofdtak 1 vertikale tak horizontaal te geleiden, ik wil het niet te gek maken.

Klopt het als het blad eraf is, dat ik eind oktober de vertikale scheuten kan snoeien (tot op 1 oog)?

Groeten,

Ruud