Courgette

• Miepje

Hier het recept waar ik dit jaar jammergenoeg weinig van zal maken :( Woonde ik maar wat dichterbij jou Mike,…..

*D Miepje

Courgette op zuur

Stap 1

- 1 kilo courgette

- 10 gram zout (afgestreken eetlepel)

- 2 dl azijn

- 1 liter koud water

De courgettes schoonmaken, zaadlijsten en schillen verwijderen. In stukjes snijden 1 kilo afwegen. Zout azijn en water mengen, de courgette erin en het geheel verzwaren (zodat alle courgette onder komt te staan. Dit 24 uur laten staan dan eruit halen en uit laten lekken

Stap 2

- 5 dl azijn

- 2 dl water

- 300 gram suiker

- 1 eetlepel inmaakkruiden (1 zakje inmaakkruiden)

Het mengsel van bovenstaande ingrediënten laten koken dan de courgette erin. Het geheel 2 minuten laten koken. De courgette eruit halen en in de (gesteriliseerde, schone) potten doen. Het nat nog 5 minuten doorlaten koken, dan bij de courgettes in de potten doen. Deksel erop en ondersteboven wegzetten tot het is afgekoeld. Minimaal 10 weken laten staan ivm het intrekken van de smaken. (Hoe langer hoe lekkerder!!)

• luka

Bij mij willen de courgettes ook niet, jammer want ik vind ze zo lekker gevulde courgette bijvoorbeeld, heerlijk!

Gelukkig hebben de buurtuinders wel courgettes en krijg ik er zo nu en dan

• maria

Ik kook courgettes,komkommers, uitjes en augrken niet, dan worden ze slap.En azijn is een goed schimmelwerend middel.

Als je de komkommers e.d. schoonmaakt en snijdt met een schoon mes, op een schone plank en vooral: met schone handen, gaat het bijna nooit mis.

Het azijn-met-kruidenmengsel kook ik wel even op,want je weet maar nooit wat er in die vaak oude kruidenzakjes zit.En dit gaat er pas op, als het helemaal afgekoeld is.

Potten , vooral eerder gebruikte, en vooral de deksels ervan, zijn de echte infectiebronnen van schimmels.De potten worden dus schoongemaakt, in de magnetron gesteriliseerd en de deksels worden uitgekookt.

Maria

• Katinka

Ik vind het juist lekker als groenten wat zachter worden door het inmaken. Vooral voor paprika geldt dat, en ook bloemkool giet ik liever heet op. Ook komkommer vind ik lekker als het zacht is geworden. Grappig hoe smaken verschillen! Voor het inmaken was ik de potten in de vaatwasser, daarna sop ik ze uit met soda (ook een goede schimmeldoder) en dan spoel ik na met gekookt water.

• maria

grrrrrr…. ik moet er niet aan denken! zachte paprika en bloemkool! Dat doet denken aan dat spul dat je in goedkope restaurants krijgt als “zoetzuur” :D

Maria

• Astrid

bedankt voor het recept.

Ik heb het nu klaar staan,morgen ff inmaken,en dan maar wachten tot het klaar is.

gr. Astrid.

• Miepje

Courgettes zijn van zichzelf al aardig zacht, maar om ze nou Slap te noemen na 2 minuten koken?? Nee daar ben ik 't niet mee eens!

*D Miepje

• Miepje

Oja ik was de potten goed schoon met soda en daarna nog in een sopje om ze daarNA nog te steriliseren in kokend water (gebruik ik de BBQ tang voor; erg handig) *D Miepje