Tomaatjes drogen?

• Hinke

Wel wat OT maar na de courgette kan het wel even dacht ik:-)

Ik heb dit jaar heel veel kerstomaatjes. Te veel om zo te eten, ik kan ze natuurlijk invriezen of zelf drogen, heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Heb al even wat gegoogled maar overal zie ik staan dat je ze dan eerst moet pellen en dat is me met die kleintjes echt te veel werk:-):-) Bovendien moeten ze nogal lang in de oven, handig als je een Aga of zo hebt, maar ik heb maar zo'n simpele hete lucht oven:-)

Hinke.

• Tim

Volgens mij kun je zeook drogen met een gewone oven. Gewoon op de laagste stand ongeveer 50 graden, dan een nachtje laten drogen.

• Miepje

Ow die heb ik ook een keertje ingemaakt in kruidenazijn, lekker pittig, lekker in salade of zo, voor bij het borrelen JUMMIE!

*D Miepje

• Hinke

Tim, ik weet dat het met een gewone oven kan;-), maar ik laat mijn oven niet een nacht aanstaan als ik op bed lig:-) Op internet zie ik droogtijden van 3 tot wel 24 uur. En ik was eigenlijk benieuwd of er hier iemand was die het al eens gedaan heeft.

Dus Miepje, hoe heb jij dat dan gedaan? Niet in olie? Ik vind die gekochte zon gedroogde tomaatjes in olie heerlijk, lekker bij een glaasje wijn maar ook heerlijk door de salade. In azijn weet ik niet, ik hou niet zo van zuur:-):-)

Hinke.

• Marja/Tricht

Hallo Hinke,

Ik droog al jaren mijn overschot aan tomaten, gewoon in de oven. Tomaatjes doorsnijden, uithollen en met de bolle kant op een plaat met bakpapier zetten. Bestrooien met zeezout en peper uit de molen, oven op ongeveer 75 graden en de deur iets open. Ik doe er altijd een pollepel tussen. Duurt ongeveer een uurtje of 4 tot 5. Ik doe ze dan in potjes met zonnebloem olie en bewaar ze in de koelkast.

Succes met het verwerken van de tomaatjes.

Groet,

Marja

• Hinke

Dank je Marja, ik ga het eens proberen, leuk!!;-)

Hinke.

• karin

Ik heb laatst ook mijn kleine cherrytomaatjes gedroogd, in 2 uur op 100 graden in een gewone hete luchtoven. Tomaatjes door midden snijden, olie, zout en peper erover en wat thijm nog erover gestrooid. als ze klaar zijn bewaren in olie.

• Miepje

Hoe lang kunje ze dan bewaren? Klinkt wel erg lekker!!

Sjips heb ik nét AL mijn overtollige tomaatjes als smoothies weggedronken (met een beetje tabasco peper en zout) Mmmmmmmmmm

*D Miepje

• Marja/Tricht

Hallo Miepje,

Ik maak meestal kleine potjes, zodat ze niet te lang open staan, maar een half jaar blijven ze zeker goed. Meestal redden ze dat niet en zijn ze eerder op.

Groetjes,

Marja