druivenoogsst

• veralie

Vandaag m'n allereerste rijpe tros druiven (blauwe Boskoops Glorie) uit eigen tuin geoogst en veroberd. Mjummie, wat is dat toch lekker en de merels voor!

• paula

Ja hé. :) Die van mij zijn nog niet zo ver, terwijl bij kenninssen de oogst al bijna binnen is!!

Paula

• Margriet

Hier ook nog niet zo ver. Maar wel mooie verkleuring van groen naar donker. Een heel rijk gezicht! Nog even een paar dagen flink zon, ik hoop echt dat ze mooi rijpen.

Gr. Margriet.

• Hinke

Die van mij zijn ook nog lang niet rijp, beginnen net een beetje kleur te krijgen, zal er nog wat blad omheen wegknippen, vergeet ik steeds:-)

Hinke.

• luka

Geniet er maar van!

De druiven bij mij in de kas zitten vol meeldauw, heb vorige week alle trossen weggeknipt. Ik had een vuilniszak helemaal vol, 't is jammer.

• paula

Als je meeldauw in je planten hebt moet je spuiten met……bakpoeder. Dit is geen grap. Vrienden van ons zijn appelkwekers en hij heeft mij verzekerd dat het helpt en dat de professionele tuinder het daarvoor gebruikt. Het schijnt niet áán te slepen te zijn.

Het is volkomen onschuldig en ook nog eens goedkoop. De verhouding weet ik niet, ik heb geen meeldauw, dus heb ik het ook niet gevraagd. Maar als ik jou was zou ik één zakje per liter doen. Lijkt me voldoende.

Paula

• Mike

Hier ook meeldauw bij de druif in de kas, nu al het derde jaar achtereen. Heb 'm in een kwaaie bui helemaal weggehaald, nu dus geen druif meer in de kas. Maar die in de vollegrond, tegen de zuidgevel van het huis doet het prima. Zitten erg veel trossen aan. Is een laat soort, Rembrandt, - rijpt pas in september. Hoef je niet te krenten en elk jaar een prima oogst. Erg zoet en smakelijk. Zodra ik de merels bezig zie, ga ik oogsten…

Mike

• luka

Jeetje Paula,

Dat ga ik zeker proberen, ik vind het zo zonde!

• kuuk

Wauw, wat een goeie tip Paula. Ik ga hem uitproberen op m'n longkruid want deze heb ik weer eens vergeten af te knippen. Op de Veluwe zitten niet veel appelkwekers dus de kans is groot dat de schappen hier nog vol liggen met bakpoeder. (Alhoewel hier wel weer veel bakmoeders zitten).