agapanthus Alba wil niet bloeien

• Brigitte Verkuijl

Wat is er mis gegaan? Ze heeft de hele zomer in de zon gestaan naast de oleander die rijkelijk gebloeid heeft… Ik heb een hele bos groen maar geen stengel te zien:? Ze heb vh winter buiten gestaan tegen de schuifpui en zo redelijk beschut gestaan. Heb ze te veel te lijden gehad denken jullie, zal dat de oorzaak zijn? Had me verheugd op een bak vol bloeiende bollen..

• N

Altijd lastig die agaphantus. Er is geen duidelijke reden waarom ze soms wel en soms niet bloeien. Ik heb er een al drie jaar in de volle grond staan en dit jaar voor het eerst bloemen. De een zweert bij een te krappe pot, de ander bij veel mest weer een ander bij weinig. Er is weinig peil op te trekken. Ik hoop dat als ie eenmaal heeft gebloeid dat ieder jaar zal doen. Ik dek hem in de winter wat af, voornamelijk tegen te veel vocht. Een beetje vorst kunnen ze goed hebben maar natte voeten houden ze absoluut niet van. Heb ze ook wel eens binnen laten overwinteren maar dat was ook geen sukses. Kortom een beetje experimenteren.

Sukses Nina

• Miep

Een kennis van me houdt zijn Agapanthussen in een ruime pot, overwintert binnen en geeft ze Bloed- en beendermeel. HIj heeft ieder jaar 100 bloemen.

mijn Agapanthussen staan ook te kwarren. Ik heb ze altijd binnen laten overwinteren en dit jaar staan ze voor het eerst zomers in de volle grond. En jawel, een bloemknop, met mooie hemelsblauwe bloemen…

• carin

Agapanthuskwekers waarschuwen ook wel voor het kopen van onbenaamde planten. Agapanthussen bloeien lang niet allemaal even rijk, dus los van een goede behandeling. Ook op beurzen worden vaak grote pollen verkocht, afkomstig uit de snijbloemenkweek, die ook nog amper bloeien. Andere mogelijkheid is dat je teveel stikstof gemest hebt. Agapanthus mag gemest worden, maar in de zomer vooral met lage stikstofmest, bijvoorbeeld tomatenmest. Carin

• m.kaus

Ik heb pas geleden 3 agapanthus stekjes in Madeira gekocht ,en in potten gezet.Wat ik me afvraag is of ik die nu nog mest moet geven.Of beter wachten tot volgend jaar. Marian