Verdwenen druiven

• Hibiscus

Na 1 weekje afwezigheid gisteren weer een rondje tuin gedaan. En tot mijn grote verdriet zijn zowat al mijn jonge druifjes verdwenen. Ik had mooie blauwe Boskoopjes. Takjes vol met blauwe bolletjes. Nu heb ik alleen nog maar takjes vol met stompjes en wat sterk verdroogde (uitgezogen ?!) druifjes. Her en der hangt nog een verborgen trosje.

Ik dacht, na het lezen van het berichtje “druivenoogst”, aan vogels maar ik heb katten die de afgelopen dagen lange uren buiten gezeten hebben dus dat is bijna onmogelijk.

Weet iemand wat er aan de hand is ?

Hibi.

• Marian

Bij ons zitten er veel van die vieze gote zwarte vliegen aan, en wespen.

• Katinka

De merels en de spreeuwen weten er wel weg meer hoor! Ik wacht ook tot ze het ontdekken, en áls ze het dan hebben ontdekt, is het inderdaad met een paar dagen weg. Ze roepen al hun vriendjes :D:D. Oh ja, en ik heb dus ook een kat in de tuin maar de vogels weten al dat hij niets doet. Als de andere buurkat op bezoek is, weten ze precies dat ze moeten oppassen. Slim hoor, die vogels.

Als ik wil voorkomen dat de vogels ze opeten, doe ik er een A4-tje op: knip erin en als een hoedje vouwen. Ik heb ze laten plastificeren en zet vast met een nietje, dat houdt wel eventjes. Ik bescherm alleen de trossen die gekrent zijn, die zijn voor mij (meestal maar één rijtje van drie meter). De rest is van de vogels.

• Hibiscus

Stomme vraag : wat is “gekrent” ? Het is mijn eerste druif en eigenlijk wilde mijn man hem zo graag hebben. :-D

Merels en spreeuwen zitten hier niet zo veel. Wel eksters en mezen. En je hebt wel gelijk dat in tuinen met katten de slimme vogeltjes alles voor elkaar krijgen !

Hibi.

• maria

Druiven moet je krenten, dwz uit de trossen die je tot consumptiegrootte wilt laten groeien, tijdig een aantal vruchten wegnemen, zodat de rest zich beter kan ontwikkelen.

En wat die vogels betreft, één merel kan heel wat aan en is dol op vruchten En bovendien staat hij veel eerder op dan jij en is niet zo bang voor katten.Mezen eten geen vruchten, die houden het meer op eiwitrijk voedsel als vlinders, mugjes luizen e.d.

Maria

• Kees

Ik heb het ook meegemaakt met de merels wel drie katten van de buren liepen bij mij nou de druiven waren toch weg merels zijn slimme vogels. met krenten worden een aantal druifjes per tros weggehaald om de overblijvende druiven groter te laten worden. Maar ik heb ook gehoord van een kweker dat het niet moet bij alle soorten, ik weet niet meer welke soorten maar misschien kan je het opzoeken bij Google of weet iemand het op deze site.

Kees.

• Mike

Muizen zijn ook verzot op rijpe druiven. Heb ze al een paar keer betrapt.

Mike

• Anke

Kwam “toevallig” druiven tegen. Vorig jaar konden we het niet behappen, zoveel druiven en dit jaar een zielig zooitje droge vruchtjes. Nou ja de naam vrucht kun je het amper noemen. De plant staat al wel sinds 1988 tegen de muur. Kan de plant “op” zijn??????????

Heeft alle jaren best veel vruchten opgeleverd. Kon potten jam voor de hele straat maken.

We hebben een witte van boskoop die zo slecht vrucht levert. De blauwe (naam??) doet het redelijk, maar was vorige jaren overvol.

Ikzelf denk aan het rare weer van dit jaar. Te nat en dan weer te nat. Weten jullie waar het aan kan liggen??

• Richard

Beste Hibi,

Wij hebben zojuist exact de zelfde ervaring. Trossen vol met blauwe druiven. Wij gaan een weekje op vakantie en verheugen ons op de oogst, maar tot onze grote schrik zijn alle druiven verdwenen. Op het eerste gezicht lijkt het dat alle druiven door ‘mensenhanden’ geplukt zijn, alle trosjes hangen er nog maar de druiven zijn allemaal weg. Dit maakt ons alleen maar bozer, maar nu ik op het forum lees dat wellicht merels de druiven hebben opgegeten, voelt het al een stuk minder erg. Het lijkt best een logische verklaring aangezien onze kat vanwege de vakantie ook een weekje binnen was. Als iemand nog meer mogelijke suggesties/ervaringen heeft (evt. ter voorkoming) hoor ik het graag.

mvrgr Richard

Hibiscus schreef:

>

> Na 1 weekje afwezigheid gisteren weer een rondje tuin

> gedaan. En tot mijn grote verdriet zijn zowat al mijn jonge

> druifjes verdwenen. Ik had mooie blauwe Boskoopjes. Takjes

> vol met blauwe bolletjes. Nu heb ik alleen nog maar takjes

> vol met stompjes en wat sterk verdroogde (uitgezogen ?!)

> druifjes. Her en der hangt nog een verborgen trosje.

> Ik dacht, na het lezen van het berichtje “druivenoogst”, aan

> vogels maar ik heb katten die de afgelopen dagen lange uren

> buiten gezeten hebben dus dat is bijna onmogelijk.

> Weet iemand wat er aan de hand is ?

>

> Hibi.