klimmer voor schaduwmuur

• karin

ik ben op zoek naar een wilde wingerd, die in het najaar rood kleurt, maar beslist niet hoger wordt dan 10 meter. Ik heb er nu eentje die ondanks de op het naamboordje aangegeven maximale hoogte van 8 meter vrolijk de goot van de buren in ca 18 meter hoogte heeft bereikt. kemmelijk kan deze plant niet lezen…

• Katinka

Hahaha nee die kan niet lezen :D:D en hij woekert ook echt, ik ken geen wingerd die niet zo heel hoog wordt eerlijk gezegd. Ik weet wel dat er één is met grover blad met een wittige nerf, die groeit echt heel hard en die heb ik tegenwoordig als bonsai. Misschien een leuk idee voor jouw “stompjes”, áls je besluit hem te rooien. De andere soort die ik heb, heeft kleiner blad maar kan nooit in de dakgoot groeien bij mij omdat hij eindigt op de rand van een balkonnetje. Je moet ze inderdaad goed in de gaten houden!

Je kunt overwegen een niet-zelfhechtende plant te nemen. Dan weet je zeker dat hij niet te hoog groeit. Of een klimhortensia, die verkleurt niet zo mooi rood - maar wel geel - en groeit niet zo ontstuimig. Wel zelfhechtend, maar zwak hechtend met als nadeel dat je hier en daar wel moet steunen tegen de herfststormen maar met als voordeel dat hij zo weggehaald is waar je hem niet wilt.

• veralie

De Henryana zou volgens de boekjes niet hoger mogen worden dan 8 meter. Zelf heb ik ‘m staan (volgens etiket niet hoger dan 4 meter), maar pas 2 jaar, dus weet niet of ’ie in de praktijk zich daar aanhoudt.

Maar moet die in de schaduw dan? Want de mooiste roodverkleuring krijg je door invloed van de zon.

Veralie

• Tim

Wilde wingerd?? Wat een rotplant. Begrijp me niet verkeerd, hij krijgt prachtig rood blad maar weet van geen ophpuden. Kroop bij mij dwars door de nok van de schuur en kwam er aan de andere kant weer uit!! 9 meter zonder licht. 4 kruiwagens van de zolder gehaald.

Groet

Tim