Hedera

• ^^Jeannette^^

Zoals zovelen heb ik een hederascherm als afscheiding.

Nu groeit de in Mei geplante Hedera als een gek de hoogte in, maar ik wil de Hedera voller zodat er niet meer door het scherm gekeken kan worden.

Vraag me af als ik de lengte,s snoei, de plant dan voller gaat worden.

En hoe kan ik Hedera stekken?

• maria

Als je hedera plant om een scherm te bedekken, kun je het beste bij het planten.de twijgen horizontaal op de grond leggen evenwijdig aan het scherm en hier en daar vastzetten met wat aarde of een steen.Uit de knopen groeien dan weer nieuwe twijgen die verticaal gaan groeien en die je even naar het scherm moet leiden en zo snel je scherm bedekken.Je kunt nu m.i. het beste een paar verticale twijgen losmaken en horizontaal leggen.

Stekken is heel gemakkelijk: neem een twijg en steek die in een pot of in de grond, zorg dat hij niet uitdroogt en hij zal gaan wortelen.

Maria

• Kees

Kan ook op water, mijn vrouw haalde hier en daar stekken van klimop af en zette ze op water en na een aantal weken kwamen er wortels. Voordeel is dat je het goed ziet door het glas heen. Wat mij wel opviel dat ze na Aug. niet meer wortelden, maar misschien in de grond wel nog warm genoeg denk ik.

Groet Kees.

• Nostradamus

Als ik je uitleg goed begrijp, dan moet ik nu de hedera die verticaal de hoogte in groeit, nu horizontaal gaan vlechten!

Snoeien is blijkbaar geen optie.

• Tim

Snoeien kan ook. Dan loopt hij ook in de oksels uit, groeit hij ook mooi breed.

Groet

Tim

• aatje

Ik knip nu hij hier op hoogte is gewoon de boel af, hij loopt nu weer op verschillende plaatsen uit , en deze steek ik dan weer horizontaal door de mazen.

en idd stekken meteen in de grond wil, maar op water gaat 't ook goed dan kun je de worteltjes zien en meteen weer planten, daar waar jij ze nodig hebt.

groetjes

• mtb

Gewoon even geduld hebben: na 3 jaar is de scherm helemaal vol en moet je uitdunnen.

(Ik heb wel om de 20cm. een flinke plant geplant.)