Een humane muizenval
Verwijder alle vrij liggende etensresten uit je huis en sluit al je voedsel goed af met deksels en kasten. En maak de keukenvloer schoon. Maak de kieren in de vloeren en wanden dicht. Vergeet daarna niet om voortaan regelmatig te ventileren.
Bijvoorbeeld een prullenbak of gewone schoonmaak-emmer. Spoel die emmer schoon en leg onderin een zachte laag van proppen krantenpapier van 10 cm groot en leg daarop horizontaal vier laagjes krantenpapier. Daardoor kan een muis daar straks zacht op vallen zonder zich te verwonden.
Zet die emmer een stukje onder een keukenstoel of laag tafeltje, dat net iets hoger is dan die emmer. Dit op de plaats waar je muizenkeutels hebt gevonden. Je kunt eventueel de emmer op een paar dikke boeken of op een doos zetten, als je alleen een gewone hoge tafel kunt gebruiken.
Zet tegen de zijkant van die keukenstoel schuin een stuk karton, ongeveer in een hoek van 30 graden ten opzichte van de vloer. Dat karton moet dus ongeveer een meter lang zijn.
Dat karton kun je steviger maken door het dubbel te vouwen en daar plakband of touw omheen te doen. Het karton moet niet te glad zijn. Je kunt ook een beetje ruwe plank of dikke tak gebruiken of een combinatie van een bezemsteel met karton er omheen.
Bind die plank met een touwtje vast aan de keukenstoel. Smeer op dat karton om de 20 cm een stukje pindakaas van een paar millimeter groot. Druk daarin een halve rozijn of een stukje chocola zo groot als een halve rozijn.
Leg op de rand van de stoelzitting een stukje dun karton, bijvoorbeeld een ansichtkaart. Dat karton ligt voor tweederde op de stoel en steekt voor eenderde buiten de stoelzitting. Daar waar het karton uitsteekt moet je een stukje brood leggen, waarop je een klein beetje pindakaas hebt gesmeerd.
Kijk één keer per dag of er een muis in je emmer ligt. Zoja, laat hem dan vrij in een natuurlijk gebied buiten de stad, op minstens een km afstand van je huis of aan de andere kant van een sloot. Wacht daarom met het vangen van muizen liefst tot het niet vriest. Want als het vriest kan de muis mogelijk niet snel een holletje vinden en dan vriest hij denk ik dood.
Ik denk dat dit de beste muizenval is, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het vangen van muizen zonder dierenleed.