nieuwe hibiscus

• wilma c

mijn nieuwe hibiscus gaat niet goed. Hij staat er nu een week of 2 maar de bladeren hangen slap en worden steeds geler.

Heb hem genoeg water gegeven en hij heeft een mooie plek.

(het is een nieuw soort met hele grote bloemen en was vrij aan de prijs)

• mw.lutetia

ga met de zoekfuntie naar hibiscus;4 weken geleden hebben we het er hierover gehadluut

• Mike

aaach, ben je er ook ingetrapt, - die nieuwe hibiscus met die enorme toeters van bloemen. Is meer een kamer- of kasplant eigenlijk, want een gemiddelde of normale winter overleeft ‘ie al niet, en met onze Hollandse zomer heeft ’ie ook nogal moeite. En de planten, die aangeboden worden zijn allemaal opgekweekt in kassen onder ideale omstandigheden, - en zodra ze hier aan de harde werkelijkheid worden blootgesteld, leggen ze vrij gauw het loodje. Zelf vind ik het op de rand van bedrog, wat de tuincentra momenteel doen ivm deze plant. Enorm duur verkopen, terwijl ze donders goed weten, dat de planten het in de gemiddelde tuin en bij normale verzorging in no time laten afweten. Zelf vind ik het gedrochten.

Mike

• Margriet

Newbiscus noemen ze hem.

Heb hem inderdaad ook zien staan, dat is me toch echt veel te gekunsteld, die enorme bloemen.

Maar je probleem is daarmee niet opgelost.

Je moet je voorstellen dat hij tot nu toe een zeer relaxed leventje heeft gehad. In de kas, computergestuurd water en voeding. En exact de goede temperatuur.

We hebben vorige week een paar koude nachten gehad. Graad of 8. En je plant is in de stress geraakt, die is niks gewend.

Je doet dus niks fout. Lees het bericht van Mike nog maar een keertje door.

Er zijn ook erg mooie “gewone” hibiscussen. Voor de hollandse tuin veel beter.

Jammer van je Newbiscus. Ik vermoed dat hij over een jaar of drie (als iedereen weet dat hij het loodje legt) niet meer verkocht zal worden. Maar dan woont de kweker al in een landhuis. :-)

Gr. Margriet.

• wilma c

ik snap ook niet waarom ik regelmatig naar dat tuincentrum ga!!! Ze hebben de prachtigste planten en inderdaad 98% staat in een kas dus niet in de buitenlucht.

Heb er bijna 10 euro voor betaald. En alles wat ik daar heb gekocht vond ik het jaar daar op al niet meer terug.

De bloemen heb ik nog niet in het echt gezien ik mis dus niks??

• Kees

Verleden jaar èèn gekocht bij Bakker-Hilegom, werd enorm hoog heb hem nog ondersteund maar was toch nog omgeknakt veel te slap en veel te dunne stengels.Wat er van over was heeft wel goed gebloeid met hele grote bloemen. Daarom hem deze zomer nog een kans gegeven maar toen gingen ineens de knoppen geel worden op twee stuks na. Voor mij hoeft hij niet meer ik ga hem verwijderen. Ik denk ook dat hij veels te beschermd is opgegroeid.

Kees.

• janet

ik heb m ook gehad, ging na de winter morsdood en nu zag ik m in vol ornaat bij de ….tuin, niet om aan te zien die slagschepen van bloemen, de verhouding is echt zoek en ik ben niet zo rouwig dat mijn exemplaar er niet meer is. Mijn devies koop de planten voor je tuin alleen als ze buiten staan in het tuincentrum. dit scheelt een hoop ellende.

succes ermee

• cowi

Ik heb die plant ook gezien in de supermarkt bij ons in de buurt.Afschuwelijk.

De bloemen lijken wel van plastic,zo onnatuurlijk.

gr. cowi

• karin

Ik was ook bijna voor een newbiscus gegaan, maar had toch zo mijn twijfels. Maar nu was ik vorige week in een tuin in Gilze en daar stond een flink exemplaar wat er zo te zien al een paar jaar stond. En toen begon ik toch te twijfelen, maar na jullie verhalen doe ik het toch maar niet. In die tuin( Den Overkaent, stond laatst in bloemen en planten) zag hij er toch wel heel goed uit. Dus het kan wel.

• Marian

En? Hoe was het in d'n Overkaent?