boomwortels

• hensky

Hallo allemaal, lange tijd geleden kwam ik regelmatig op dit forum, door tijd gebrek nu de laatste tijd wat minder, maar nu er een vraag bij mij opduikt kom ik toch maar weer even. De vraag: Ik heb eeb dakmoerbei (is te vergelijken met een dakplataan denk ik) in de tuin. Nu komen de wortels erg hoog en duwen de bestratin op, maar waar ik het meeste bang voor ben is dat hij met de wortels naar de (voorgevormde) vijver gaat. Wie weet???? kan ik de wortels doorhakken of zagen zodat ze een andere weg gaan?? Het gaat om 1 echte grote wortel zo te zien. Dank voor het eventuele antwoord en succes allemaal op 7 setptember, veel plezier en duimen voor droog weer Groetjes

• Plantadvies

Door een voorgevormde vijver zullen de wortels niet zo 1 2 3 gaan. Wortels zomaar weghalen is ook geen optie. De Moerbei kan daardoor zwak worden en dreigen te gaan omvallen. Probeer eens een rizoombegrenzer aan te leggen.

Plantadvies

• Katinka

Ik heb een dakmoerbei vlakbij een muurtje staan (steens muur). Aan die kant heeft hij maar een halve meter om wortels te laten groeien, en hij is nog steeds niet omgewaaid ;). Dus ik denk dat je het wel kunt doen, een wortel wegzagen om je vijver te beschermen. Dan nog moet je wel ‘iets’ ingraven zodat hij niet alsnog die richting op groeit. Het is net alsof boomwortels water ruiken door de vijverwand heen :D:D.

Pas wel op met ‘bloeden’, dat is nou typisch iets van de moerbei en daar zou ik bezorgder om zijn dan omvallen wanneer je een keer een wortel afhakt. Het is immers een dakvorm, dus die zal niet zo snel wind vangen en omwaaien, maar voor de zekerheid kun je hem het eerste jaar extra steun geven.

Moerbeien groeien inderdaad met de wortels omhoog, en ik heb dan ook een grindterras rond de boom. Dan heb je er geen last van.

• Plantadvies

Een muur houdt de wind tegen katinka. Dus dat is zeker hier niet aan de orde.

Plantadvies

• Katinka

Het is een keermuur dus niet de hoogte in, maar om de grond tegen te houden, daarna is het 1,5 m lager naar het volgende niveau en dan komt de sloot. De moerbei zelf staat vol in de wind met zijn kroon (langs de sloot waait het nogal hard).

• de Haan

Ondanks dat, geen wortels weghalen.

De boom wordt dan instabiel en het duurt weer een aantal jaren voor hij stabiel wordt.

Verder is het een invalspoort voor ziekten.

Als een boom door omstandigheden maar aan 1 kant wortels kan maken, is hij toch stabiel, want de boom maakt die wortels sterk genoeg dat ze de belasting aan kunnen.

• Hanne

Hallo,

Jullie berichten zijn wel van afgelopen jaar, maar op dit moment hebben wij ook een dakmoerbei die heel de betegeling van ons terras wegduwt. Nou gaat het idd maar om 1 grote wortel aan de rechterkant. Mag die nou wel of niet worden weggezaagd? Wij willen het graag doen voordat de lichte nachtvorst van vrijdagnacht a.s. komt.

De tuin is niet heel groot, dus de omhooggedrukte tegels zijn heel opvallend en onhandig.

Graag professionele reactie!

Bedankt,

Hanne