Welke planten bloeien superlang?

• Eline

Hoi,

Ik ben op zoek naar planten die superlang bloeien (5 of 6 maanden). Ik heb zelf al gevonden:

Margrietjes (mei-september)

Afrikaanse sterbloem (mei-november)

Abutilon (mei-oktober)

Kruipend parelzaad (mei-oktober)

Roze teunisbloem (juni-oktober)

Sneeuwvlokje (april-oktober)

Meer tips zijn van harte welkom.

Alvast bedankt, Eline

• Marian

Hoi Eline.

Ben je op zoek naar planten voor in de volle grond, of kuipplanten ( worden in een pot geplant en zijn vaak niet vorstbestendig)

Want de afrikaanse sterbloem en de abutilon zijn dus kuipplanten.

Een sneeuwvlokje ken ik niet.En margrieten zijn er in soorten voor pot en volle grond.

De roze teunisbloem en het kruipend parelzaad kunnen in de volle grond, en bloeien inderdaad de hele zomer. Er is ook een gele teunisbloem.

Het kruipend parelzaad kan geloof ik niet zo goed op klei.

• kitty

Gunst dat jouw parelzaad zo lang bloeit!! Bij mij is ze al geruime tijd alleen nog maar groen. Moet geloof ik op een beetje zure grond.

Wat volgens mij heel lang bloeit is ook Erysimum en de geranium Rozanne.

Worden bij mij beide wel wat sliertig, maar Rozanne is wel mooi als ze zo vol bloemen zit en dan trek ik haar maar door andere planten heen.

Ook de Heuchera met de bruine bladeren en de witte pluimen staat eigenlijk al lang te bloeien en is mooier en voller dan andere jaren.

Kitty

• Eline

Ik zag 'm in een boekje staat met de naam sneeuwvlokjesbloem.

Eline

• Eline

… maar dat zou ik wel willen. Ik ga zo direct de planten opzoeken die jij schreef.

Bedankt, Eline

• Hibiscus

Kokardebloem (Gaillardia) maar die begint vrij laat (juni) maar gaat door tot het vriest. Volgens de boekjes stopt ie in augustus maar ik kan je uit ervaring vertellen : tot aan de vorst !!! Wel heel regelmatig de uitgebloeide knoppen weghalen.

Hibi.

• Marian

Dit is zomergoed, gaat dus maar 1 seizoen mee.

• Marian

Nepeta soorten ( kattenkruid) bloeien ook heel de zomer.

• Tim

Vlijtig liesje. Bloeit ook mooi lang door

Groet

Tim

• Mike

De enige echt enorm lang doorbloeiende soorten (hier getest) zijn Erigeron karvinskianus (Spaans madeliefje), bloeit onvermoeibaar van begin mei tot ver in oktober, soms zelfs nog in november, - en nog redelijk winterhard ook en zaait vrolijk maar niet overdreven uit hier en daar, vooral op arme, stenige grond en op het terras. Verder de Euphorbia ‘Diamond Frost’, ook zo'n leukerdje, dat zelfs al vanaf april bloeit en daarmee rijkelijk doorgaat tot de vorst invalt. Heb ze zelf in potten, maar kunnen vast ook in de vollegrond (rotstuin bvb). Helaas matig winterhard, dus op tijd stekken nemen (nu dus) en binnen laten overwinteren. Heb er laatst tientallen stekken van genomen en ze zijn allemaal beworteld!

Verder kun je ipv bloeiende planten ook kiezen voor planten, die het hele groeiseizoen mooi blad hebben bvb en niet door de slakken worden opgevreten. Zoals de ipoamea ‘iposun black’ met fraai, heel donker gekleurd blad, dat mooi glanst. Of de persicaria ‘red dragon’ of de ‘painters palette’.

Aan kuipplanten weet ik wel een hele batterij, die bijna het hele seizoen doorbloeit…

Mike