Ken je die oude ‘kijkdozen’ nog, die je vroeger in een oude schoenendoos maakte als kind? Of maakte jij die nooit :D. Dat is in feite ook een lange, diepe maatvoering. En dan zette je telkens links en rechts wat neer om de lengte te breken en dieptewerking te maken. Zoiets kun je ook in de tuin doen.
Dus zeg een rijtje van drie (kleine) bomen rechts of links van het midden van je tuin, dat verlegt de symmetrie een beetje. Ook het pad naar achteren kun je wat grillig laten verlopen, niet dwars door het midden van de tuin met misschien een hoek er in om een plantengroep, vijver of boom heen.
Ik zou vlak voor de hedera juist niet iets bladhoudends planten. Juist het contrast van kale takken voor de groenblijvende hedera is best mooi. Zo combineer ik altijd iets groenblijvends met iets dat blad verliest. Mijn favoriete groenblijver is buxus, omdat het zo mooi lichtgroen is in vergelijking met hedera, vooral in het voorjaar. Lichtgroen blad voor je hedera vind ik dan ook een goede keus. Mijn favoriete ‘bruinblijver’ in de winter is beukenhaag. De buxus en beukenhaag zijn mooi om contouren mee te maken/ lijnen aan te geven in de tuin. Dan gebruik ik veel siergrassen omdat die zo'n mooi geel silhouet geven in de wintertuin. De rest kun je ‘invullen’ met kleinere planten.
Mijn favoriete kleine boom is een sierappel maar laatst heb ik bij een ontwerp een paar acer pseudoplatanus brilliantissimum gebruikt omdat het zo mooi bij de stenen van het huis kleurde. Mijn favoriete struik is de hortensia annabelle, niet bladhoudend, maar de enorme bloemschermen zijn bruinig ook heel mooi met sneeuw erop. Als het nog ooit gaat sneeuwen… .
Succes met je tuin!