pruimenboom snoeien

• jolanda

bij mijn nieuwe woning , wij gaan verhuizen op 1 oktober , staat een pruimenboom , hij heeft veel opschot aan de onderkant en ziet er meer uit als een gigantische struik , dan als pruimenboom , wanneer kun je ze het beste snoeien? in het voor -of najaar?

• Guy

Nu in september op een droge dag snoeien!

Guy

• Hibiscus

Opschot kan je allemaal wehalen maar snoei de kruin zelf nooit meer dan 2/3 . Een pruim heeft namelijk heeeeeel erg snel de neiging waterloten te maken en doet dat ook heel enthousiast. Een pruimenboom goed snoeien is naar mijn ervaring een project van lange adem.

Veel succes. Pruimen vers van de boom zijn zoooooo lekker !

Hibi.

• Goof

Dat opschot aan de onderkant van de boom kun je altijd weghalen ,maar van de kruin kun je beter afblijven met de snoeischaar.

Goof.

• jolanda

moet hij in de kruin dan niet uitgedund worden?

• Hibiscus

Amper. Alleen als ie echt al jaren wildgroei kent, is mijn ervaring. Dan moet je gewoon de snoeischaar er in zetten. Ik blijf er bij : pruim snoeien kan, maar met beleid, als een meerjarenplan en NOOIT meer dan 2/3, liefst nog minder. Die waterloten kosten zowel jou als de boom enorm veel energie.

Hibi.

• Persica

Niet alleen boven de grond snoeien maar denk ook eens aan wortelsnoei :-)

Dit brengt de boom in evenwicht, anders krijg je inderdaad gigantisch veel waterloten, want de boom wil dit verlies compenseren…en krijgt een groeiprikkel, en dat is nou net niet de bedoeling.

Succes.

• Hibiscus

Vertel Persica, wat is wortelsnoei ?!

• paula

Dan steek je de wortels rondom de boom af. Met een scherpe spade steek je ca. een meter van de stam rondom je spade diep de grond in. Zo rem je de groei. Wordt ook in de proffessionele fruitteelt gedaan.

Paula

• Persica

Precies zoals Paula het beschrijft, wortelsnoei-actie uitvoeren in maart, echter indien de boom op arme zandgrond groeit blijft enige nazorg wel nodig wat betreft het op peil houden van het nodige vocht.