Vijgen vermeerderen

• Jan-Willlem

Dag prikkers,

Ik kan me herinneren dat er vrij kort geleden iets over vijgen is geweest maar dat kan ik niet terugvinden.

In de tuin van de TU in Delft staan vijf verschillende rassen maar geen rasaanduiding er bij. Welk ras doet het goed in ons klimaat. Is die te stekken of ergenss te koop ? Als deze gestekt kan worden moet dat dan net als de Ficus decora dus de bladen opgerold om verdamping te voorkomen ? Kan iemand mij aan stekken helpen ?

M'n mailbox is open.

Alvat bedankt voor de reacties,

Jan-Willem.

• Mike

Hoi Jan-Willem,

Veel vijgenrassen groeien hier wel goed, maar geven weinig of geen rijpe vruchten. Behalve de ‘Brown Turkey’ en de ‘Bornholm’. En misschien nog een paar, die ik nog niet ken. De 2 genoemde varieteiten heb ik zelf in de tuin en oogst er jaarlijks van, - weer of geen weer, dus ook bij een slechte zomer kun je nog wel oogsten.

De Brown Turkey heb ik als stek gekregen van een vriend, dus stekken gaat goed, - hoe precies weet ik niet, maar heb ‘m gewoon in de grond gestopt en hij maakte wortels en groeit nu vrolijk verder. De ’Bornholm' heb ik bij kwekerij Bastin gekocht. Vijgen zijn helemaal niet moeilijk, vind ik. Als het weer een beetje meezit, dan kun je bestwel oogsten.

Mike

• Jan-Willlem

Hoi Mike,

Bedankt voor je snelle reactie. Die las ik vanmorgen en ben direct naar een bevriend tuincentrum gegaan en daar eerst gekeken welke wat trager groeit maar er zit volgens de deskundigen weinig verschil in. Het is de ‘Bornholm ’ geworden want die zou minder ziektegevoelig zijn.

De reacties op het Forumtreffen liegen er niet om. Goed dat het zo gegaan is want dat geeft een voldaan gevoel. Soms kriebelt het wel om weer mee te gaan doen.

Hoe is het met de Portugal plannen ?

Ik lees het wel op de privémail.

Jan-Willem.

• mw.lutetia

het kan zijn dat een vijg 's-winters het loodje heeft gelegd;in de meeste gevallen zal die vanuit de grond weer uitlopen mits de wortels vrij droog hebben gestaan.luut