recept pompoensoep

• Mike

Zoals beloofd, hier nog het recept voor de pompoensoep tijdens het forumtreffen.

Pompoensoep met honing en munt (a la Mike)

Nodig:

- 1 pompoen (liefst de Uchuki Kuri, dus een Hokkaido-pompoen, word veel aangeboden)

- 2 grote uien

- 2 tenen knoflook

- ca. 1 liter bouillon (uit glas, kippen-, runder- of groentenbouillon)

- paar takjes verse munt ( kruizenmunt of wolbladige munt)

- 1 eetlepel honing

- 1 theelepel kurkuma (mag ook weggelaten worden)

- flinke scheut olijfolie

- versgemalen peper

- klein bekertje crème fraiche

Bereiding:

- snij de uien in grove stukken

- snij de pompoen met een groot mes in parten (Hokkaido-pompoenen hoeven niet geschild te worden) en verwijder steel en kroontje. Schraap met een lepel het zachte binnenste en de pitten uit de parten en gooi dit weg. Snij de pompoenparten nu in stukjes van ca. 2 cm.

- schil de knoflook en snij in plakjes

- ris de blaadjes van de gewassen munttakjes en snij ze fijn

- verhit een flinke scheut olijfolie in een ruime pan en fruit hierin de uien een paar minuten op niet al te hoog vuur.

- doe er dan de knoflook bij en de pompoenblokjes en zet het vuur iets hoger. Fruit al roerende en paar minuten en doe er dan de kurkuma en de honing bij. Blijven roeren en nog 2 minuten fruiten.

- afblussen met ca. 1 liter bouillon, mag ook iets meer zijn, dan wordt de soep later iets dunner.

- doe de munt er bij en wat versgemalen peper, breng aan de kook en laat afgedekt 20 minuten zachtjes pruttelen

- neem de pan van het vuur en laat een paar minuten afkoelen met deksel op een kiertje.

- pak nu de staafmixer en roer er mee in de hoogste stand door de soep totdat alles fijngemalen is (gaat heel snel). Als je geen staafmixer hebt, kun je de soep ook in porties in de keukenmachine fijn maken.

- doe er nu de crème fraiche in en ga nog even met de staafmixer of garde door de soep.

- even proeven of er nog zout bij moet en klaar!

Een smakelijke, romige soep. Leuk als voorgerecht, evtl. samen met geroosterde driehoekjes wittebrood met boter…

Eet smakelijk,

Mike

• anneke Im

Dank je wel Mike

.Heerlijk ga hem gauw een keertje maken .

Laat je nog wel weten hoe het geworden is .

groet Anneke

• carla

He lekker Mike, ik proef hem zo weer….

Ga van de week op zoek naar die pompoen.

carla

• kitty

Lekker Mike, dank je wel. Vooral dat subtiele smaakje van die munt vond ik erg lekker!

Kittty

• Margriet

Ja, heerlijk die munt!

Vanmiddag even lekker gefietst door mijn eigen dorpje. Op snor naar pompoenen. Worden hier veel langs de weg verkocht, maar ja, ik wilde wel die goede,met die dunne schil, de moeilijke naam………..:-)

Bij een mevrouw hier stonden er plenty. Geweldig gewoon. Vanaf 10 cent per stuk, dat is toch niet meer te geloven in deze tijd? Dat zijn wel kleintjes hoor, de grote kosten vanaf 1 euro.

Bij een ander vond ik een flespompoen, een butternutsquash op zijn engels, die schijnen ook erg lekker te zijn. (1 euro).

Dus ik heb de pompoenen in huis. Morgen wil ik het gaan proberen. Anders donderdag, ik kreeg nogal wat tegengas van zoon die geen pompoenen blieft. (“Jij hebt ook altijd wat anders, Mam! Kan je niet gewoon nasi maken?”) Haha.

Ik heb er nu al zin in. Bij onze toko zelfs kurkuma gehaald, 25 cent maar liefst.

Wat een werelddorpje! Verse munt heb ik zelf en de rest is ook altijd op voorraad.

Heerlijk, zo'n rondje in je eigen dorp. Zelfs parkieten kon ik kopen. ;-) En verder alles wat nu geoogst wordt. Fietstassen waren vol.

Gr. Margriet.

• Miepje

Aaaaah da's ook zielig parkieten in een fietstas,……………..

*D Miepje