melianthus major

• carin

Heeft iemand hier ervaringen met deze plant in de volle grond of in een pot in de winter? Ik heb deze plant sinds vorig jaar en heb hem in een pot staan, die afgelopen winter in de kas stond. Dan blijft de plant wel mooi groen (grijs eigenlijk) maar in het vroege voorjaar kreeg hij even last van witte vlieg. Nu heeft hij afgelopen zomer met pot in de border gestaan (ingegraven) en doet het daar fantastisch. Kan ik het riskeren om hem gewoon buiten te laten en alleen bij strenge vorst binnen te halen, of sterft dan het blad helemaal af? In dat geval haal ik hem eerder in de kas, want dan blijft hij gewoon wintergroen. Carin

• Mike

Hoi Carin,

Ik zou het niet riskeren, als je er maar eentje van hebt. Want echte vorst verdraagt ‘ie niet. En veel nattigheid in de winter evenmin. Het is en blijft een Zuid-Afrikaanse plant, die net als de agapanthus houdt van droge winters met weinig of geen vorst. Bij onze tegenwoordig zachte winters kan hij wel overleven buiten, maar het komt de algehele conditie van de plant niet ten goede. De kas is een betere optie. Dan weet je tenminste zeker, dat je ’m volgend jaar weer hebt en hoef je je niet druk te maken over vorst of te veel regen. Als je er meerdere van hebt, dan zou ik gaan experimenteren. Deel buiten, deel binnen. En dan maar kijken naar de verschillen na de winter…

Mike

• Margriet

Het is een geweldige plant! (dat ten eerste)

Ik kon hem kopen op een kwekerij in Frankrijk maar werd al door de eigenares gewaarschuwd dat hij mediterraan was……….Heb hem toen laten staan. (spijt, dat wel)

Vriend kwam er een jaar later mee aan. Had hem weer meegenomen uit Engeland, staat nu in Normandië in de tuin. Ik hoop dat hij het overleeft, in Normandië kan het ook erg koud zijn in de winter. Ik blijf hem volgen, als hij in N. overleeft kan ik het hier aan de westkust op zand ook wel proberen.

Je geluk is zandgrond. Ik zou hem verhoogd planten zodat het water nog beter weg kan.

Hou ons op de hoogte, ik ben echt benieuwd. Dit soort planten staan natuurlijk in elk boek beschreven als “niet winterhard” maar dat gold voor de echte winters. Omdat we die niet meer hebben ligt de Melianthus misschien binnen bereik.

Mocht hij sneuvelen……….Een goed en beresterk alternatief is de Sanguisorba “Beth Chatto”. Het blad lijkt erg op de Melianthus, de bloei kun je op Google goed terugvinden. (het blad helaas niet, maar neem van me aan dat het diezelfde blauwgrijzige uitstraling heeft evenals dat geveerde blad) Goede, sterke groeier.

Groetjes, Margriet.

• carin

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik het inderdaad maar niet riskeer en hem in de kas ga zetten, hoewel ik hem denk ik wel iets langer buiten laat staan dan vorig jaar. En het is inderdaad een prachtige plant, vooral de kleur van het blad is opzienbarend.

Ik heb hier verschillende sangsuisorba's en die hebben allemaal mooi blad, maar de bloei laat vaak te wensen over. Enorme bladpruiken en maar één bloemstengel. De Pink Brushes bloeit tot nu toe het beste hier. En hoe mooi het blad is, helaas toch niet te vergelijken met de melianthus.

En ik heb tot nu toe inderdaad maar één exemplaar. Hij groeit goed, maar krijgt geen grote hoeveelheid stengels, dus stekken zit er voorlopig niet in. En hij heeft nog niet gebloeid, dus geen kans op zaden. Carin