gevroren vannacht

• Brigitte Verkuijl

Het heb hier vannacht licht gevroren, onze uitbouw lag ijs op,brrrrr. Komende nacht ook kans op wederom nachtvorst aan de grond. Het begint nu langzaam te komen de herfst cq winter. Is dat nu wara of fabel? Dat als er veel bessen aan de struiken en bomen hangen je een strenge winter krijgt? De vuurdoorns hangen vol hier net als de hulst op veel plaatsen.

• Mike

Fabeltje hoor, - vorig jaar waren er ook enorm veel bessen en er volgde een megazachte winter. Maar wat wel een punt is, is dat het al zo vroeg in het seizoen vriest, - dat zou een slecht teken kunnen zijn. Er heeft zich al aardig wat kou gevormd in het noorden en noordoosten van Europa en dat gaat de komende tijd niet zomaar weer weg. Dus als er tegen of tijdens de winter weer een hoogedrukgebied zoals nu komt, dan zou het behoorlijk pittig kunnen vriezen.

Maar voor hetzelfde geld komen er weer stormen, die veel zachte lucht aanzuigen uit het zuiden. Het is koffiedik kijken nu…

Mike

• Miepje

Laat maar komen die strenge winter,.. eindelijk weer eens lekker schaatsen én -bijkomend voordeeltje- veeel mindermuggen het jaar erna hehe

*D Miepje

• harro

zou best weer eens een ouderwetse winter willen,, heerlijk sleetje rijdenmet de kleinkids, schaatsen en hutten bouwen, dan hete chocolade er bij,,

van mij mag het.

• carin

Volgens mij klopt je aanname niet, Miep. Afgelopen jaar was het geen strenge winter, en toch niet veel muggen dit jaar.

Ook net gelezen op een insectensite:

“Veel mensen vragen zich af of een winter met langdurige strenge vorst een zomer zal brengen met weinig insekten. Het antwoord is: nee. Overwinterende insekten kunnen heel lage temperaturen uitstekend overleven. Veel gevaarlijker voor hen zijn kwakkelwinters. Er sterven meer insekten in een enkele vorstnacht tijdens een periode met hoge dagtemperaturen. Vooral een grillig voorjaar is voor insekten nadelig. Het effect daarvan kan tot in de zomer merkbaar zijn.”

Ook wel gehoord dat in een zachte natte winter veel insecten dood gaan aan schimmels. Qua muggen kun je dus beter hopen op een zachte winter.

Carin

• Brigitte Verkuijl

anders ik wel, heerlijk schaatsen op de vijver in de wijk en lekker met z'n allen door de sneeuw pakken banjeren. Heerlijk…

• Miepje

Dan graag een zachte winter ivm de muggen

OF

Een strenge winter met weinig regen en veel sneeuw ;)

*D Miepje

• christine

praktisch géén mug gezien hier in Oosterhout nb, terwijl ik altijd echt “lekgeprikt”word!! Slapen al de hele zomer(?) met de ramen wijd open. christine.

• Miepje

Haha Ik weet hoe dat komt,……….

Die muggen zitten allemaal in mijn slaapkamer (woon vlakbij Oosterhout)

*D Miepje

• christine

haha, bof ik even!! Voor het eerst in 67 jaar!! Hartelijk bedankt!! :z christine