herfstaster

• Ina

Goedenmiddag

Ik heb nog even een vraagje over de herfstaster (novae-angliae) We wilen hem na de bloei verplaatsen. Maar ik kan nergens vinden of de plant afsterft of dat je hem moet afknippen boven de grond.

Graag horen wij van jullie.

Fijne dag, Ina

• maria

Herfstasters lopen volgend voorjaar weer uit vanaf de grond.Ik knip het dode hout pas af in het voorjaar. Dat dient in de winter als beschutting, en vooral, er zitten vaak allerlei beestjes in die daar overwinteren en die kunnen dienen als voedsel voor vogels.Maar smaken verschillen, er zijn veel mensen die liever een “opgeruimde” tuin zien.

Maria

• Mike

Hoi Ina,

Als je ‘m wilt verplaatsen, dan kun je ’m na de bloei gerust afknippen (je hoeft niet te wachten, totdat ‘ie afsterft). Ruim uitspitten en op de plaats van bestemming weer ingraven op dezelfde diepte als waar ’ie eerst stond. Bij droogte af en toe water geven de eerste weken en dan komt het wel goed. Herfstasters zijn heel sterk en kunnen heel wat hebben. Je zou ook nog de pol in stukken kunnen hakken (als 'ie voldoende groot is) en op verschillende plekken planten, dan heb je er meteen meerdere van.

Mike

• Ina

Dank jullie wel voor de tips.

het is inderdaad een hele grote bos. 2 pollen van 1,60 m en die staan nu vooraan in de border omdat we ze gekocht hadden als zeeuws knoopje. Maar achter in de tuin staan ze volgend jaar veel beter.

groet Ina