poort en draairichting

  • RHX

    Onze poort en die van de buren en achterburen komen uit op een gezamenlijk pad.

    Nu is mijn vraag: Mag een poort het pad indraaien?

    Het veroorzaakt volgens mij een onveilige situatie, want er kan zomaar een poort opengaan. Bij mij in de straat zijn nu al 5 mensen die de poort naar buiten toe hebben draaien en zij weigeren die om te draaien.

    Wie kan er een zinnig antwoord op geven.

    De gemeente Arnhem weet het niet, de brandweer ook niet, het bouwbedrijf die de woningen heeft gebouwd ook niet en zelfs het Ministerie van VROM weet het niet. Zij stuurde mij weer door naar Stichting Bouw Research en daar krijg ik ook geen antwoord.

    Volgens mij mag een poort die uitkomt op een pad of trottoir niet naar buiten draaien.

    Wie geeft mij een bevredigend antwoord?

  • greetje

    Volgens mij heb je ergens last van die poorten, dus welk antwoord wil je graag horen?

    Ik weet het niet, maar de rijdende rechter misschien wel:)

  • Mari

    Waarom zou dit niet mogen? Omdat een poort schade toe kan brengen aan derden? Dat kan een schutting ook, en zeker ook uw dakpan.

    Daarvoor heeft u dan ook, als u slim bent, een aansprakelijkheidsverzekering.

  • Mike

    Er kan ook zomaar een meteoriet op je hoofd vallen, - als we zo gaan denken en alle eventueel onveilige situaties willen uitbannen, dan kunnen we beter met z'n allen in een bunker gaan zitten en er nooit meer uit komen.

    Mike

  • karin

    onzin van die meteoriet…je draagt toch ook gordels in je auto!!

    dit is een vraag waarvan ik gelijk denk…wat onlogisch om een poort naar buiten te laten draaien. je hebt met je buurt te maken omdat je nu eenmaal in een buurt woont !! snappie!! vind het eerlijk gezegd zelfs wat a/sociaal om de poort naar buiten te laten gaan ivm de voorbijgangers. de meeste deuren gaan toch ook naar binnen open..alleen tuindeuren gaan naar buiten open!!!

  • karin

    heb wat gevonden!!

    Let bij tuinpoorten op de volgende aandachtspunten:

    �� Bij tuinpoorten wordt met “buiten” de mooie kant van de poort bedoeld.

    �� De klampzijde van de poort zit in de bovenstaande tekeningen dus “binnen”.

    �� Indien de poort uitkomt op een gangpad of trottoir, mag de poort niet naar

    buiten draaien.

    http://www.kuhlkamp.nl/dbfile.php/plaatje/plaatje/982/Draairichting%20deuren%20en%20poorten.pdf

  • Goof

    Als het pad openbaar is en er meerdere mensen gebruik van maken mag de poort niet naar buiten open gaan,ik heb het als kadaster medewerker een paar keer meegemaakt en er melding van gemaakt bij de gemeente en het bouwbedrijf .de poorten moesten vermaakt worden en naar binnen open gaan.

    Goof.

  • Mike

    hmm, voor de lol even gekeken, - bij ons gaan de deuren van het huis naar buiten open, bij de buren ook, en bij de overburen ook, allemaal heel verschillende huizen, opvallend wel…

    Mike

  • Mike

    Ja, logisch, als ze opengaan naar een smal steegje of zo, dan is het natuurlijk vragen om ongelukjes.

    Mike

  • Margriet

    Als het een looppad is zou ik er niet zo'n moeite mee hebben, ondanks de regeltjes.

    Als je er ook mag fietsen vind ik het een ander verhaal.

    Gr. Margriet.