boom in achtertuin

• Jeannet

Wie kan mij helpen?

Ik ben op zoek naar een boom voor in mijn achtertuin (11 breed 10 diep)

Er staan al 2 dakplatanen in aan de zijkanten van een terrasje. Het gaat er om dat het zicht op de achterburen minder wordt, maar het mag geen joekel van een boom worden en het is leuk als hij er anders uit ziet dan de dakplatanen. Ik zoek iets met een klein (groen, geen rood) blad en het wat wilderige uitstraling en een dichtere kruin. Ik steeds om mij heen als ik onderweg ben en op internet, maar ik kom er niet uit en als ik iets zie dan weet ik niet hoe het heet.

Jullie hebben vast leuke ideeën! Reactie dus van harte welkom.

• Mike

Hoi Jeanet,

Ik denk dan meteen aan een malus, een sierappel. Die heb je in tig soorten. Sommigen blijven vrij klein, anderen krijgen een brede en weer anderen een hoge kruin. Je hebt er driedubbel plezier van: redelijk snelle groei in het begin en later minder, dus goed ivm de inkijk, - mooie bloesem in de lente en als toegift ook nog mooi gekleurde miniappeltjes, die bij sommige soorten erg lang aan de boom blijven hangen.

Een andere optie is een knotwilg, maar die heeft wel als nadeel, dat 'ie om de paar jaar geknot moet worden, waardoor je een paar maanden lang weer inkijk hebt.

Verder is een meidoorn ook heel geschikt en veel prunus-soorten.

Mike

• Manda

Afgelopen voorjaar hebben wij onze tuin grotendeels opnieuw aangelegd

en sinds dien hebben wij een tamme kastanje.

Met verbazing hebben wij het uitkomen van de takken gevolgd.

Echt geweldig om te zien hoe een kale boom zo snel uitloopt !

• Nina

Ben wel benieuwd hoe groot die tamme kastanje over 10 jaar is.

Nina

• Manda

Castanea sativa `Variegata`

(Fagaceae)

Geelbonte tamme kastanje. Na 10 jaar circa 6 meter hoog. Bloei groengeel in maart/april.

• Miep

Wat dacht je van een walnoten boom of een peer (hoogstam)?

Groeit ook niet zo keihard en is wat aparter.

Een malus appelboom blijft wat sprietig. Tenminste, bij ons in de tuin.

• Margriet

In het oktobernummer van een tuintijdschrift (ik dacht Home and Garden) is een heel artikel gewijd aan mooie, kleine bomen. Erg leuk! Las het bij een vriendin, het artikel is alleen daarom al haast de moeite waard om te kopen. Er wordt zo vaak gevraagd naar mooie kleinere bomen.

Ik raad je aan om dat nummer aan te schaffen en op naar de kweker. :-)

NB: Een kleine boom wordt ongeveer 6 meter, dat is in bomentaal “klein”.

Groeten, Margriet.

• Marian

Ja, maar ook 6 meter breed.

Ik denk dat hij wel een beetje groot wordt.

• Marian

Een mispel? wordt ook niet groot. Heeft ook mooie bloemen in het voorjaar.

• carin

In het arboretum in Wageningen staat zo'n bonte tamme kastanje. Prachtig, maar er past wel een heel huis onder. Echt geen 6 meter, eerder 20 meter hoog en 20 meter breed. Walnotenboom is overigens ook geen kleintje, echt geen aanrader voor een kleine tuin.

Cercis of cercidiphyllum zijn redelijk kleine bomen, een gleditsia is niet superklein, maar heeft wel een mooie wilde kruinvorm. Zuilbeuken zijn goede in de hand te houden, evenals andere zuilvormen. Carin